NULL Skriv ut sidan - SV: Bör man alltid säga sanningen?

Anbytarforum

Titel: SV: Bör man alltid säga sanningen?
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2016-10-19, 18:53
En undran bara: hur pass säkert kan man datera ett bröllopsfoto utifrån brudens klädsel? Antar att det är enklast att avgöra vilket årtionde bilden tidigast kan vara tagen om man vet att en viss detalj i klädseln kom på modet då.

Men modet, både vad gäller klädedräkt, frisyrer och annat, uppstod inte samtidigt i alla landsändar utan spreds, förmodar jag, mycket långsammare än i dag från storstäderna ut till allt avlägsnare orter. Varför det kanske kan skilja åtskilliga år (15, 20?) mellan två bröllop där brudarna ståtar i likadan stass – eller?

Fattiga flickor – och såna fanns det ju gott om förr – hade knappast möjlighet att stå brud i senaste modet. De fick ta vad de hade – ofta den svarta konfirmationsklänningen uppiffad med ett skärp, en krage, en schal – eller låna klänning av en släkting som kanske gift sig många år tidigare. Då blir det, föreställer jag mig, svårt att tidsbestämma bröllopet utifrån klänningens skärning och sömnadsdetaljer.

Så hur gör du när du daterar bröllopsbilder? Vilka tidsramar anger du? Väger du in sådana omständigheter som brudparets hemort, sociala status och ekonomi?

Upplys mig! Jag tar garanterat inte illa upp. :)