NULL Skriv ut sidan - SV: Bör man alltid säga sanningen?

Anbytarforum

Titel: SV: Bör man alltid säga sanningen?
Skrivet av: Ann-Mari Bäckman skrivet 2016-10-19, 22:33
Först vill jag tacka dig för att du svarade på mitt inlägg! Annat var det för ett antal år sedan. Numera verkar allt handla om att ställa frågor om sin släktforskning och svaren, som kommer till det. Att t ex lägga in intressanta kort från Porträttfynd, genererar inga svar längre. Detta var bara en parentes.


När det gäller dessa gamla kort, så finns det ytterst få daterade foton från just året 1863. Det var inte vanligt att man gick till fotografen och var det någon som blev fotograferad, så har jag svårt att tänka mig någon från de lägre samhällsskikten kunde kosta på sig något sådant då.


Jag antar att du läste vårt meningsutbyte om bröllopsfotot, eftersom du vet att det var ett sådant. Jag själv skulle datera fotot till slutet av 1860-talet eller hellre till 1870-72, just p g a klädedräkten och kvinnans frisyr. Varför skulle en fattig flicka klä sig år 1863 i en klänning, som var modern kring 1870? Om hon inte kunde bära det senaste modet borde hon väl hellre välja  en klädedräkt, som var modern ev 1855-60. Om hon inte hade råd att bära det senaste utan en 10 år gammal klänning, så har jag svårt att förstå att hon hade råd att gå till en fotograf, just när fotografkonsten var i sin linda.


Klädedräkten kunde precis då som nu se flott och elegant ut, men också enkel. Det går ändå att se ungefär från vilken tid fotot är taget. Det finns många detaljer att gå efter, ärmvidd, stramt eller volymiöst mode, kragen, knappar i livet. ärmkullarna, skärp i midjan, håret med bena eller inte, ligger tyngden av håret i nacken eller uppe på huvudet. Det har inte med social status att göra.


Det är alltid enklare om det står ett fotografnamn på fotot eller om kortet har en ram runtom. Är man osäker kan man också använda sig av det. Nu hade detta foto inte någon ram eller något fotografnamn vilket tillsammans med dess sepia-ton indikerar att det är ett foto från de tidigaste åren, så då får man bara gå efter klädedräkten.


Det går jättebra att titta i alla de fotografers alster som finns i Porträttfynd och se hur noga modet följdes av dem som blev fotograferade. Ju äldre korten är, ju säkrare är jag när de är tagna. Jag vet hur modet ser ut kring t ex 1865, 1870, 1880, 1890 och 1900. Åren där emellan kan  modet flyta ihop och det kan ibland bli svårare att säga att t ex fotot är från 1895, men ändå på ett ungefär.


Jag känner mig ändå så säker på min sak, när det gäller bröllopsfotot, att det är inte ett foto från 1863. Jag vet hur modet såg ut 1865 och det såg likadant ut 1863 av de foton jag sett från den tiden. Om någon kan visa mig hur kläderna såg ut ca 1855-1860 och övertyga mig om att de såg likadana ut som modet kring 1870 eller som det kvinnan bär plus hennes frisyr, då ändrar jag mig.