NULL Skriv ut sidan - SV: Bör man alltid säga sanningen?

Anbytarforum

Titel: SV: Bör man alltid säga sanningen?
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2016-10-20, 16:39
Du missuppfattade mig på två punkter, Ann-Mari.

1. Jag skrev inte att man bör vänta. Jag skrev:
Vill man undvika den risken (att få en negativ reaktion) gör man klokt i att hålla inne med vad man vet eller tror sig veta tills fråga ställts.
Alltså: Jag har inte uttalat mig om vad som är rätt eller fel, bara rekommenderat den som tar illa vid sig av ett ilsket/otacksamt gensvar att inte oombedd lämna sina synpunkter.


2. Jag har inte sett fotot eller läst diskussionen du refererar till. Det var ditt inlägg här som kom mig att undra om det är möjligt att med någon bestämdhet datera ett bröllopsfoto med ledning enbart av brudens klädsel.

Det var inte 1860-talet jag hade i tankarna utan snarare decennierna närmast sekelskiftet, 1890–1910, då även mindre bemedlade åtminstone någon gång kunde kosta på sig att bli fotograferade, i ateljé eller av någon kringresande fotograf.

En av mina frågor – som du inte svarade på – var om du vid dateringen väger in var i landet de fotograferade var bosatta. Frågan föranledd av min misstanke om att det kläd- och hårmode som 1890 var sista skriket* bland Stockholms överklassfröknar nådde pigorna i Norrlands glesbygder och Smålands mörkare delar först flera år senare. Modetrender rörde sig långsamt i tider utan varuhuskedjor, kolorerad veckopress, biografer och tv-apparater.

Dessbättre har man ofta
mer än kläder och frisyr till hjälp vid dateringen, men i de fall annan ledning saknas är det väl säkrast att inte vara alltför snäv i sin bedömning, just med tanke på modeväxlingarnas fördröjda genomslag i stora delar av landet?

*Ålderdomligt uttryck som betyder superinne, är väl bäst att förklara för eventuella yngre läsare.