NULL Skriv ut sidan - Solberg; finska släktnamn och förste finska invånare?

Anbytarforum

Titel: Solberg; finska släktnamn och förste finska invånare?
Skrivet av: Britta Olsson skrivet 2016-10-22, 23:27
Hej,


släktforskningen har fört mig till Solberg i Ekshärad där jag i Ekshärad Ai:1 sidan 89 hittade Jöns Olofsson och hustru Karin (Elofsdotter) i Solberg 2 under rubriken Solberg finnar.
Och kommit två generationer ytterligare bakåt i tiden tack vare dödboken.


Jöns Olofssons pappa verkar ha varit Olof Larsson som levde mellan 1650(beräknat)-7/5 1730, mamman var Kerstin Jonsdotter.
Och Olof Larssons pappa verkar ha varit Lars Pålsson som levde mellan 1622(beräknat)-14/4 1717 och mamman var Anna Hidricksdotter.


Har hittat uppgifter på Anbytarforum från ungefär 2013 om att Solberg köptes loss av finnar 1645. Och att det ska ha varit en Pål som gjorde det.
Det verkar också finnas olika uppfattningar om vilken Pål det var, och vilka finska släkter som levt i Solberg.
Frågan verkar inte ha diskuterats på forumet sedan dess. Kanske har ny kunskap skapats om Solberg?


Finns det som känner till tydlig dokumentation om vem det var som köpte loss Solberg och när?
Finns det någon som klurat ut vilka barn den personen hade? Jag är så klart intresserad om Lars Pålsson kan ha varit en av hans söner?
Finns det någon som kan kasta ljus över de finska släktnamnen som funnits i Solberg och vad deras svensknamn var?


Eller kan någon ge tips om var jag ska leta?


Hälsningar Britta