NULL Skriv ut sidan - SV: Allmänt om DNA i släktforskningen

Anbytarforum

Titel: SV: Allmänt om DNA i släktforskningen
Skrivet av: Gunnar Karlsson skrivet 2016-10-30, 13:35
Har nyligen börjat intressera mig för DNA-släktforskning, men vad rörigt med alla begrepp, jag får helt enkelt inte ihop mycket av det.

Läser en artkel i Diskulogen (nr 102), om DNA, och där har artikelförfattaren gjort en artikel om ett föredrag av Peter Sjölund, som skall vara nån auktoritet på området.

Redan i början av texten fastnar jag rejält:
"DNA-spiralerna består av fyra olika ämnen, ATCG som sitter ihop i par, totalt har vi ca 3,2 miljarder baspar."

Är det bara fyra olika som placeras ut på ca 3,2 miljarder positioner till synes slumpmässigt, likt:
AACTCTAGGAATCCGA.......... osv. upp till 3,2 miljarder positioner?

Och vad innebär "baspar" ?


Vidare kommer nästa mening som ytterligare krånglar till det för mig:
"I Cellen finns en cellkärna med kromosomer som innehåller DNA."

Det är ju inte 46 identiskt lika kromosomer som finns i cellkärnan, dom måste väl var och en ha en speciell funktion som inte är den andra kromosomen lik, men ändå räcker det med ett topsprov för att få sitt "fingeravtryck", vilket då torde visa på att trots att kromosomerna är individuellt olika i cellkärnan, så har dom ända samma "fingeravtryck", dom är "taggade" med den personliga individens "personnummer", så det spelar ingen roll vilken kromosom som topsen råkat få DNA-spiralen från ?


Inte helt lätt att förstå DNA hur det fungerar, i alla fall inte för mig.

Frågetecknet Gunnar