NULL Skriv ut sidan - Småländska databaser...

Anbytarforum

Titel: Småländska databaser...
Skrivet av: Monica Fogelqvist skrivet 2016-10-30, 16:34
Hej!

Jag har i min egen släkt en nöt jag kämpat med i många, många år. Det har gått i stå för jag vet inte vad jag skall göra. Kanske någon kan lösa det hela genom en slagning i databasen över Småland som jag fått reda på existerar!? Eller rättare sagt någon av dem, då det tydligen finns över både Kronobergs län och Jönköpings.

Jag har en dalmas vid namn Erik Jakobsson från Mockfjärd som någon gång på 1760-talet ger sig ut på en vandring mot Småland. Han kommer tillbaka 1783 med en hustru Stina Pers/Bengtsdotter född ca 1748 i Västergötland (?), två söner Jakob (1777) och Johannes (1780) födda i Västergötland (?).

Antingen kom han inte längre än till Västergötland och träffade sin fru där, eller så träffades dom i Småland och gifte sig där. Kan någon vänlig själ se om någon Erik Jakobsson gifter sig med någon Stina ca 1776 någonstans i Småland?

Förmodligen så stämmer det att Stina och pojkarna är födda i Västergötland, men då det finns en databas så skadar det ju inte att kolla om det finns en vigsel eller pojkarnas födelser där...

Hoppas på någons goda hjärta och vilja att hjälpa en annan forskare!  ;)