NULL Skriv ut sidan - SV: Småländska databaser...

Anbytarforum

Titel: SV: Småländska databaser...
Skrivet av: Monica Fogelqvist skrivet 2016-10-31, 16:22
Kära Marianne Elfström! Om du visste hur glad du gjort mej idag! (Fast är du släktforskare själv, så vet du nog...  ;) )
Har nog aldrig gått så snabbt att ta sig från jobbdatorn till forskardatorn som idag. Det värsta är nog att jag förmodligen kommer att behöva mer hjälp, för när jag tittar i källorna, så ser jag inget klart mönster.

Erik Jakobsson var född 1737-08-29 i Sörmockfjärd, Gagnef, gift någon gång före 1777 med
Stina Persdotter (som ibland kallats Bengtsdotter), född 1748-11 i Västergötland.
Barnen:
Jakob född 1777 i Västergötland (vilket förmodligen visar sig vara Sandseryd (F)
Johannes född 1780 i Västergötland (samma som ovan)
Olof född 1783 i Ersholn, Mockfjärd (W)
Andreas född 1784 i Storeberg, Tådene (R)
Anna född 1787 i Storeberg, Tådene (R)
Lars född 1790 i Storeberg, Tådene (R)

Stina Persdotter dör 1800 i Ekebergs led, Tådene (R) och Erik Jakobsson dör i Storeberg 1810.

Ska studera detta lite närmare och försöka få en bild, då området är helt nytt för mej. Dock är det intressant, då jag gjort DNA-tester och fått jättekonstiga träffar i Småland på pappas sida som jag inte alls fattade var de kom ifrån. Kanske detta är lösningen!
Kommer förmodligen att fråga vidare så småningom under rätt rubrik, men du Marianne skall ha en jätteeloge och en stor kram för att du orkade hjälpa en medforskare! /M.