NULL Skriv ut sidan - SV: Solberg; finska släktnamn och förste finska invånare?

Anbytarforum

Titel: SV: Solberg; finska släktnamn och förste finska invånare?
Skrivet av: Jan-Erik Björk skrivet 2016-11-03, 15:03
Hej Britta

Solberg ägdes fram till mitten av 1640-talet av superintendenten Sven Benedicti. Men vid tinget den 2 september 1647 fick finnen Pål Larsson fasta på köpet av skattehemmanet Solberg. Köpesumman var 230 riksdaler. Det första uppbudet gjordes vid tinget den 19 juni 1646.

Pål Larsson hade då sedan något år flyttat från Villbäckstorpet/Gällingetorpet i Nås socken på andra sidan Värmlandsgränsen. Han sålde torpet där och fick på så sätt ett visst kapital. Pål Larssons finska släktnamn har varit och är kanske fortfarande omtvistat. K.A. Gottlund som reste omkring i de värmländska finnbygderna 1817 menade att hans sonson Henrik Pålsson hade släktnamnet Kyttöinen. Solberg kallas Kyttölä av den nämnde Gottlund. Vissa forskare hävdar att namnet var Svepe, sannolikt hämtat från en artikel om Solberg och Pål Svepe av S Nordlund i sockenboken om Ekshärad. Men detta är inte säkerställt i någon annan källa så vitt jag vet. Och jag har forskat i området i mer än 30 år. Min tro är att Svepe, vilket är en översättning av släkten Kääriäinen har kommit med finnen Pål Henriksson från Bredsjön i Malungs socken. Han gifte sig år 1700 med en kvinna från Solberg. Bredsjön är nämligen stamhemmanet för släkten Kääriäinen i Malung och finnmarken på Värmlandssidan. Någon forskare har framför idén om att Kyttöinen enbart är en benämning; det kan översättas med svedjare. Hur som helst släktnamnet Kyttöinen är belagt i östra Värmlands finnskogar i form av Kyttan. Avslutningsvis vill jag mena att släktnamnet är Kyttöinen och inget annat!