NULL Skriv ut sidan - SV: Solberg; finska släktnamn och förste finska invånare?

Anbytarforum

Titel: SV: Solberg; finska släktnamn och förste finska invånare?
Skrivet av: Jan-Erik Björk skrivet 2016-11-03, 22:40
Britta

De skogsfinska släktnamnet ärvdes normalt sett på faderssidan. Alltså döttrar och söner ärvde faderns släktnamn. Det innebär att man kan räkna med att släktnamnet ärvdes också i generationerna efter. Men det finns undantag som kanske bär för långt att förklara just i detta sammanhang. Men jag räknar med, i varje fall tills vidare, att Pål Larsson som kom från Nås socken bar släktnamnet Kyttöinen. Ingen forskare har avvisat det så vitt jag vet. Men ingen har å andra sidan fastslagit det som slutligt. Som sagt namnet är inte belagt i något källmaterial. Jag har nämligen letat i allt sådant sedan närmare 30 år tillbaka: kyrkböcker, domböcker, mantalslängder, tiondelängder, boskapslängder, rannsakningar i länsstyrelsematerialet, bouppteckningar, militära längder av alla slag, kartor etc.

Jag har inte sett någon uppgift om varifrån Pål Larsson kom eller när han kom till Sverige. Ingen forskare har hittat hans ursprung. Tyvärr är Pål Larsson alltför vanligt för att klart kunna härledas till någon särskild plats. Släktnamn fanns i Savolax, Karelen och Österbotten. De inflyttade skogsfinnarna hade självfallet släktnamn när de kom hit. Men de svenska skrivarna visste inte vad släktnamnet var för något. Eller också missuppfattade de namnet och tog det för ett ortnamn. De svenska bönderna hade inga släktnamn vid denna tid. Därför noterades oftast inte släktnamnen i källorna i den svenska delen av riket. Men väl i Finland. Om de antecknades förvanskades de ofta nästan till oigenkännlighet. Liukkoinen blev Luken. Kähköinen blev Käcken osv.

Jag har som du förstår själv anor till Solberg.

Återkommer senare!