NULL Skriv ut sidan - SV: Solberg; finska släktnamn och förste finska invånare?

Anbytarforum

Titel: SV: Solberg; finska släktnamn och förste finska invånare?
Skrivet av: Britta Olsson skrivet 2016-11-10, 22:12

Pål Larssons barnbarnsbarn Jöns Olofsson (Pål Larsson-Lars Pålsson-Olof Larsson-Jöns Olofsson) gifte sig med Karin Elofsdotter.
-Det finns en Karin Olofsson i födelseboken 1687 01-10 Ekshärad C:1 (1665-1722) Bild 15 / sid 23. Det kan vara dopdatum. Ort uppges vara Halla, inga föräldrar antecknades.
-Jöns Olofsson och Karin Elofsdotter bodde i Solberg 2 i hushåll med Jöns Olofssons föräldrar som omnämns som fadern och modern (Ekshärad AI:1 (1720-1742) Bild 46 / sid 89)
-Jöns och Karin finns i Solberg 1 i nästa hfl. Karin uppges vara född 1686, men det kan mycket väl vara den Karin som skrevs in i födelseboken 1687-01-10. Jag vet inte hur det var i Solberg, men det finns anteckningar av Gottlund från bland annat Orsa Finnmark om hur hela byar kunde komma susande på skidor med odöpta barn som skulle döpas och avlidna som kunde ha legat länge i fuktigt granris och väntat på begravningar som kunde ske först när det blivit skidföre. (Ekshärad AI:2 (1750-1756) Bild 73 / sid 138)
-1766 är Jöns och Karin borta från Solberg, deras son Lars Jönsson har tagit över. (Ekshärad AI:3 (1766-1770) Bild 144 / sid 133)

Jag letar efter Karin Elofsdotters bakgrund. Vem var hennes föräldrar?

Saken har diskuterats tidigare i forumet, det finns olika bud: Elof Larsson, Elof Gullbrannsen. http://forum.genealogi.se/index.php?topic=34542.msg531423#msg531423
Jag har sökt efter Elof Larsson, han verkar vara från Västra Tönnet. Har också hittat barn till honom, en del födda i Halla, en del i Västra Tönnet. Kan det ha funnits två Elof Larsson, en i Halla och en i Västra Tönnet. Det finns en anteckning i en dödbok 1729 där han uppges ha dött i Västra Tönnet 100 år gammal.
Elof Gullbrannsen har jag inte hittat något på.
Kanske har någon Karin Elofsdotter bland sina anor och har lyckats reda ut hennes anor?

Hälsningar Britta Olsson