NULL Skriv ut sidan - SV: Solberg; finska släktnamn och förste finska invånare?

Anbytarforum

Titel: SV: Solberg; finska släktnamn och förste finska invånare?
Skrivet av: Britta Olsson skrivet 2016-11-11, 20:21
Hej Jan-Erik och tack för bra upplägg på lektion i domboksläsning. Letade reda på det i domboken,  skulle såklart inte hittat dit på egen hand. Men det var rätt lätt att läsa när jag från början visste vad det står.
Har fått tag på din mantalslängds-bok, den är på ingång som lån.
Elof Larssons son Jon Elofsson sålde alltså sin del av Hamra till bröderna Lars Olofsson i Hamra och Jöns Olofsson i Solberg som var gifta med hans systrar Ingeborg Elofsson respektive Karin Elofsson.
Det är ett klockrent samband, Elof Larsson går att skriva in i trädet.


Några funderingar som vore roligt att ha svaret på. Kanske finns det någon som vet:
-Är Elof Larsson den Elof Larsson, Västra Tönnet som blev 100 år och dog/begravdes 22 juni 1729? Har hittat honom och  hustrun Ingeborg hos Per Elofsson i Västra Tönnet 5, de ska ha haft en son med det namnet. Fanns det bara en Elof Larsson i området?
-Levde Elof Larsson större delen av sitt liv i Hamra? Eller levde han i Västra Tönnet men ägde någon del av Hamra? Har hittat en möjlig pappa till honom, Lars Elofsson, som ska finnas i mantal i Västra Tönnet 1641.
-Halla som jag hittat i t.ex Karins födelseanteckning, har jag läst fel? Står det Hamra? Levde de i Halla en tid? Eller fanns det ett kapell i Halla? Ekshärad C:1
s.23.
-Är Jon Elofsson, som sålde sin Hamra-del, identisk med Jon Elofsson Tönnberg 1681-1742?