NULL Skriv ut sidan - SV: Solberg; finska släktnamn och förste finska invånare?

Anbytarforum

Titel: SV: Solberg; finska släktnamn och förste finska invånare?
Skrivet av: Britta Olsson skrivet 2016-11-12, 11:37
Håller absolut med dig, Jan-Erik.
Elof Larsson verkar vara ett tydligt exempel på detta, en Elof som roterar runt därute i cyberrymden i olika kombinationer. Cyber-Elof måste bestå av åtminstone två olika Elof; en Västra Tönnet-Elof och en Hamra-Elof vars familj också har en anknytning till Halla på något sätt.
Alla uppgifter på nätet måste självklart kontrolleras med primärkällor. Om det inte går hör uppgifterna inte hemma i något släktträd. Jag skriver ibland in även osäkra uppgifter med ett frågetecken framför namnet och hänvisning till var jag hittade uppgiften, och rensar så småningom ut det som inte går att belägga. "...inte belagt i något källmaterial..." som du skrev för några dagar sedan.
I vår digitala tid är källkritik en oerhört viktig basfärdighet. Skolan lägger mycket kraft på att göra de unga medvetna om detta vet jag av egen mångårig erfarenhet.
Men det blir svårare att forska när man kommer längre bakåt, till tiden före kyrkoarkiven. Då är det domböcker och mantalslängder som gäller. Och domböckerna är som sagt var inte lätta.
Skulle önska mig en sida där alla ni domboksforskare lade in sitt material så kunde vi som inte behärskar den tydningskonsten ta del av detta, självklart mot betalning./ Britta