NULL Skriv ut sidan - SV: Solberg; finska släktnamn och förste finska invånare?

Anbytarforum

Titel: SV: Solberg; finska släktnamn och förste finska invånare?
Skrivet av: Anders Sjögren skrivet 2016-11-14, 19:37
Britta.


Enligt boken Älvdals härad gårds och släkthistoria så skrivs Hälle  1631 som Häle, 1660 Hälla och 1825 Helle.
Upptas första gången i jordeboken 1631 som 1/4 mantal skattehemman.
Halla är ett annat hemman som ligger på östra sidan av Klarälven. Det skrivs som Hallen men dialektal säger man Halla det upptas
som ett helt skattehemman 1540. Älvesby 1/3 skattehemman skrivs 1503 Elwesby, 1584 Elffesby, 1825 Elofsbyn, Älfesby 1919 i jordeboken.
Första led av byanamnet är gen. av gammalt mansnamn Älver. Allt enligt Älvdals härad gårds och släkthistoria.


I  V. Tönnet finns det en gård som heter Elofsgården och om den har fått namnet efter den Elof som blev 100 vet jag ej.
Men det skall ha varit en rik Bonde som bodde i gården bredvid, den gården heter Varsegården som skall ha byggt Elofsgården till en son.
Vad jag har fått berättat att denna bonde bjöd ofta på fest och att de flesta festdeltagarna kom från Solberg. Då även drängarna och pigorna deltog i festande så blev de också överförfriskade, så när de skulle spänna för hästarna då kunde de hända att gästerna fick fel hästar med sig hem. Nästa dag fick de åka tillbaka och byta hästar och ibland kunde det hända att de börja festa om på nytt.

Jag själv är född i V. Tönnet och denna Karin Elofsdotter f. 1686 är min fmfmmfm.

Hälsningar. Anders.