NULL Skriv ut sidan - SV: Solberg; finska släktnamn och förste finska invånare?

Anbytarforum

Titel: SV: Solberg; finska släktnamn och förste finska invånare?
Skrivet av: Britta Olsson skrivet 2016-11-20, 20:03
Hej Anders

Tack själv att du bussade på Per Halvardssons alla syskon. Har ännu inte skrivit in din information runt just Olof född 1723. När det är gjort blir det lättare att förstå. Antar att Olof är "din".

I och med att jag blev säkrare på Byn-familjen kunde jag gå vidare med dem. Hittade en storebror till pappa Halvard; Bengt född 1690.
Och då gick det att se varför jag har den här Byn-familjen som anor på både mamma-och pappasidan till min farmorsfar Per Nilsson Nordlund. Han deltog i "utvandringen" som hans föräldrar Ingeborg Persdotter och Nils Jönsson gjorde från Wåhle till Ljusdal.

Det var Bengt och Per Halvardsson och deras efterkommor som genom sina olika giften gjorde att det blev så. Bengt hamnade på farmors farfars sida och Per hamnade på farmors farmors sida.

Det här är verkligen ett anbytarforum som gör det möjligt att komma framåt.
Dessutom är det roligt att leta i arkiven i Ekshärad, det mesta är mycket läsbart, prästerna skrev tydligt.
Hoppas bara att det inte är dubblett-fällan som slagit till, det här med Bengt och Per bygger på att Bengt och Pers pappa är Per Bengtsson född cirka 1659. Och jag har kollat födelsenotiserna.

Hälsningar Britta