NULL Skriv ut sidan - SV: Bröms

Anbytarforum

Titel: SV: Bröms
Skrivet av: Constantinus Lindfors skrivet 2016-12-02, 19:09
Erik Beronis nämndes tidigare i denna tråd (den 26/11). På nätet florerar uppgifter om Eriks härstamning ur klanen Beronis från Arnäs sn, samt att han var gift med kronofogden Matts Mattsson Möllers dotter Elisabeth från Sörutansjö 1 i Högsjö sn. Men efter att jag bett Per Sundin att verifiera dessa uppgifter åt mig, så visade det sig att ingenting stämde överhuvudtaget. Inte heller hade ”Elisabeth” någon syster vid namn Anna Mört, gift med rådmannen Jakob Hansson [Unaeus] i Härnösand. Denne var istället gift med Anna Antonsdotter från Östanvik 6 i Stigsjö sn (Härnösands rådhusrätt 1685 4/11 §5). Vissa amatörforskare kollar aldrig mot källor innan man går ut med uppgifter som senare visar sig vara helt felaktiga, suck.  >:(

Protokollet från 15/9 1647, som citeras i Bygdéns herdaminne, klargör att Erik Björnssons två arvingar – Måns Nilsson och Björn Persson, skall svara för trolovningsgåvor som Erik gett kyrkoherde Carls nuvarande hustru. Enligt mantalslängder för Tuna sn gifte Carolus Johannis [Bröms] om sig cirka 1643. Av Säbrå dombok 26/6 1648 $9 och våren 1649 §6, samt Själevad hösten 1650 §10 framgår att Måns Nilssons svärfar var Björn Olofsson från Hörnett 4. Denne är sannolikt identisk med borgare Björn Olofsson som fanns i Härnösand åren 1600-1619. Erik Björnsson har emellertid inte påträffats i staden. Björn Perssons släktskap är svårare att fastställa eftersom han var gift med änkan efter en Björn Jonsson, som fanns i Härnösand 1637-1639 och som kom att flytta till Norrtjärn 3 i Nätra sn där denne avled. Änkan ifråga saknade egna barn (Härnösands rådhusrätt februari
1691 §3). Tills vidare får Björn Persson antas vara son till en Per Björnsson, som i sin tur är bror till Erik Björnsson och Måns Nilssons hustru. Samtidigt får namnet på Erik Björnssons hustru, tillika Carl Bröms andra hustru, förbli okänt.

Jag vill rikta en stor TACK till Per Sundin för all värdefull hjälp! (^_^)b