NULL Skriv ut sidan - SV: Zappf

Anbytarforum

Titel: SV: Zappf
Skrivet av: Paul Lindström skrivet 2016-12-05, 11:11
Hej, jag är ny i detta forum, och tänkte bidra med lite kuriosa. Som tidigare nämnts här finns det ju en känd Zaph i modern tid, nämligen den grafiske formgivaren Hermann Zaph. Han levde ett långt liv, dog så sent som förra året, 2015, 96 år gammal!

När jag för första gången insåg att jag var Zaphf-ättling, skrev jag till Hermann och undrade om han visste något om sina anfäder, om vi möjligtvis var släkt på långt håll. Han svarade vänligen med både brev och kopior på sina släktuppgifter. Det var nämligen obligatoriskt under nazisterna att redovisa sina anfäder, så att de kunde notera om man hade någon judisk härkomst. Men Herman Zaph hade bara uppgifter tillbaks till sina mor- och farföräldrar, så vi fick lämna det som ett möjligt, men inte särskilt troligt släktskap.

Ha sa att Zaph är en ganska stor släkt i Tyskland. Eftersom jag jobbat som typograf tidigare odlar jag gärna föreställningen att jag är släkt med den berömde designern Hermann Zaph. Jag är mycket förtjust i speciellt hans typsnitt Palatino och Optima, men även hans kalligrafiska typsnitt Zapfino (en handstil).

Jag efterlyser en samlad beskrivning av kapten Johan Zaphf öden – finns det någon sådan? /Paul L