NULL Skriv ut sidan - SV: Stenhols / Stenhotz

Anbytarforum

Titel: SV: Stenhols / Stenhotz
Skrivet av: Leif G. Olofsson skrivet 2016-12-16, 10:38
Din Jacob Eliasson Steinholtz (namnet stavas olika, men Steinholtz är den oftast vedertagna stavningen numera, tycker jag mig ha sett), 1768-1820, var född på Viksberg i Vika socken, son till smältaren Elias Eliasson, 1725-1796, och hans hustru Anna Johansdotter, f 1736 i  Kniva, Vika. Elias är inte skriven som Ste/i/nholtz någonstans, så vitt jag har sett. Hans far hette Elias Eliasson, 1700-1774, gift med Katarina Steffenburg, 1697-1755, från Viksberg.  De hade också sonen Jacob Eliasson Stenholt, f 1734, som är den som jag nämnde i mitt förra inlägg. Det är ganska rörigt att hålla reda på alla dessas Elias som tillhört släkten Stenholt/Steinholtz, mycket för att kyrkböckerna i Faluns båda församlingar är bristfälliga när man kommer mot 1600-talet.
Men Elias Eliassons, 1700-1774, far var i alla fall Elias Mickelsson Steinholtz, ca 1650-1732, och hans far i sin tur Mickel Eriksson Stenholt på Gamla Berget i Falun.


Den Jan Ersson Steinholtz,f 1793 i Sundborn, som du frågar efter i ditt första inlägg, verkar att tillhöra en annan gren av samma släkt, men jag har inte lyckats få ihop släktgrenarna än. Jag tror att det måste till forskningar i domböcker för att hitta sambandet mellan denne Jans farfars farfar Erik Eriksson (eller möjligen Eliasson) i Falun och den gren som jag belyst ovan.


Hälsningar
Leif Olofsson