NULL Skriv ut sidan - SV: Kindberg / Kinberg

Anbytarforum

Titel: SV: Kindberg / Kinberg
Skrivet av: Jenny Andersson skrivet 2016-12-26, 19:22
Hej Paul
Jag tolkar fyrkanten som begravningsdagen och korset som dödsdagen. Fyrkanten = låda = kista.

Du har helt rätt, det är H. Sidelman som lämnat attest om Elna Knutsdotters vistelse i Köpenhamn och som begravt Zacharias Johansen. Du hittar det i Michael Oltins klockaremål från 1726. Tyvärr vet jag inte var du hittar det på Anbytarforum, det finns där någonstans. Jag bifogar texten som jag skrivit in i Disgen.

Michael Oltin, klockaremål 1726¶
Fru Alstad
d 17 Septemb 1726
6 octobr 1726 n. 8.
Högwyrdige Hr Biskop, Doctor och Procancellarius
Uppå Klockarehustruns i Fru Ahlstadhs wägnar, är iag föranlåten hennes sorgeliga tillstånd
ödmiukast berätta, huru såsom hennes man Knut Andersson af förra giftet äger en doter
bemd Ellna som ej allenast war allmänt berygtad för lösaktighet, utan och särdeles Ao 1707
rymde här ifrån landet åt Köpenhamn hvarest hon straxt födt ett oägta Pigobarn som ännu
qwarlefwer, är igentillbaka kommen, till at förfördela huset igenom det af henne och faderen
så kallade Mödernearfz uttagande, jemte mera efter faderns willja tänker ut Kallet at blifwa
Conserverat, till hvilken ända en Student Mickel Oltin bemd har sig med henne Trolåfwat, och
derpå vijdare ågången lysning om Söndag, sedan han warit försäkrat med wällgt; Consistorii
fullmakt på Klockare Embetet. Fördenskull emedan bemt Qwinfolck har intet fram tedt något
bevis huruledes hon plicktat för sitt begångne brott, ej heller om hennes öfriga lefwerne; Ty
är till högwyrdige Hr Biskoppen min ödmiukaste begiäran det en sådan påbegynt lysning må
aldeles uphäfwas och dermed stanna in til des man om henne vjdare bekandt är om att hon
sedan kunde till wederbörl. Forum framdragas och för rätta ställas.
Med all och timl lgt.
Högwyrdige Hr Biskoppen Doctor och ProCancellaren
Lundh d 17 Sept
1726 Ödmiukaste tienare
B Rundell
Documenterne blefvo tilbaka lefwererade til Comminister hos högwyrdige H Biskopen W
Karström Nembl:
Kyrkioherden i Köpenhamn H Sidelmans attest dat 18 Junii angående Snidkaren Zakris
Johansson Enkia Elin Knutsdotter.
Och kyrkioh H Blomelii dat 28 Julii 1726 om det gudlige förhållandet uti Arje församl.
Samt M Ahchey dat Köpenhamn d: 2 octob 1726 at hon vigd i S. Trinitatis kyrkia d: 25 Maj
1723 med Zackris Johansson.
Så och Bhulby, dat Köpenh d 30 Sept 1726 om Zackris Johansson död och Begrafning af
Magist Herr Sidelman.
Högredige Hr Biskopens bref til Pastoren i Ahlsta Peter Tauson dat Lund 17 Sept 1726.