NULL Skriv ut sidan - SV: Kindberg / Kinberg

Anbytarforum

Titel: SV: Kindberg / Kinberg
Skrivet av: Jenny Andersson skrivet 2017-01-02, 20:47
Jag har snokat i Tyskland efter Kihn och även Gregorius Wulff.
Det förekommer två Gregorius Wulff i matrikeln från universitetet i Rostock.
Gregorius Wulff Stargardensis/Stargard Pomeranij. 1663 november (inskriven?) och examen 1664-07-23 från Juridiska fakulteten.
Gregorius Wulff Stralsundensis Pomeranus. 1671-08. "Vår" Gregorius?
Källa Die Matrikel der Universität Rostock 1419 – 1760 pag. 826 och 1611 – 1694 pag. 221 och 225.
Jag har en uppgift på att Gregorius Wulf skulle vara född 1666, stämmer detta så kan det knappast vara „vår“ Gregorius som omnämns i Matrikeln år 1671, då skulle han endast vara 5 år.
http://www.androkles.dk/Koch/NAVNELISTE.htm 4 - 7.

Guldsmeden Johan Wulf var ju att betrakta som ute ur leken. Men! Jag gjorde ett slag på das Genealogie Wiki. http://genealogie-de.genealogy.net och där hittade jag några spår. Tydligen så stavas namnet både Kihn, Kihne och Kien. Skall dyka lite djupare i detta om det går. Orterna som nämns ligger i ett kluster strax öster om Hamburg.  Noteras att Peter Löscher och Zacharias Zachariesen Kihn var verksamma i just Hamburg enligt bouppteckningarna. Tidsmässigt stämmer det med att det skulle kunna föreligga släktskap med garvaren Zacharias i Odense. Hinrich Kihn och Gesche Kien skulle kunna vara syskon till Zacharias. Det förekommer även ett dopvittne Ties Wolff så Wulffarna är inte ute ur leken ännu . Se det bifogade nedan.

Kien (Kihn), Tieß: Taufpate, KB Brunstorf, Tf. 31.03.1662: ,,Anno 1662 den (..) Martii ist Hinrich Kihn zu Kropelshagen [Kröppelshagen] ein Sohn gebohren, welcher den 31 tn ejusdem getauft worden. Deßen Gefattern sind gewesen Tieß Kihn von Escheburg, Hinrich Ekermann Kuhhirt von der Awmühl [Aumühle] und Hein Schmiedes Hausfraw von Wentorff. Durch diese ist Ihm der Nahme Jochim gegeben worden.“

Liste der Vögte zu Geesthacht
En fogde, 1627-1639, Jochim Kien död 1639, gift med Margaretha Kien Uhrbrock.
Hans son
Fogden, 1664-1667/1668, Carsten Kien död 1667/1668

Kien, …(Gesche): Tochter Peter Kiens von Börnsen. Taufpatin, KB Brunstorf, tf. 31.10.1666: ,,Anno 1666 vom 26 tn zwischen 27 Octobr oder vom freytag auffn Sonnabend ist Jochim Steffens Ties Wolffs SchwiegerSohn eine Tochter gebohren, welche den 31 tn ejusdem getauft worden. Die gefattern derselben sind gewesen Detleff Heymans fraw von GeistHacht [Geesthacht] Geseke, Gesche [durchgestrichen] Peter Kihns von Börnßen [Börnsen] Tochter, und Hanß Plumenbaum von Wentorff. Durch diese ist Ihr der nahme Gesche gegeben worden.“