NULL Skriv ut sidan - SV: Kindberg / Kinberg

Anbytarforum

Titel: SV: Kindberg / Kinberg
Skrivet av: Paul Bergström skrivet 2017-01-03, 11:46
Ronny,

Jag kikade på den där Gregorius Wulff född c:a 1656 i Stralsund också, men jag tycker inte han känns riktigt rätt. Dels är det tio år fel på åldern, men man måste också fråga sig varför en tysk född i Svenska Pommern och förmodligen uppvuxen där också i vad jag förstår hyfsat samförstånd med de närvarande svenska trupperna, plötsligt skulle få för sig att gå i dansk tjänst? Man kan även fråga sig hur en sådan person skulle kunna stiga till krigsråd i den högsta danska militärförvaltningen?

Nej, jag tror vi ska leta efter någon annan och då tror jag inte att det är Greifswalds universitet vi ska ögonen på, utan Rostocks, Erfurts, Wittenbergs eller Kölns universitet. Det är sannolikare att personer från dåvarande danska Holstein sökt sig dit än till ett universitet i Svenska Pommern.

I matrikeln för Rostock dyker ett intressant namn upp:

1694     81     Martinus Gregorius    Wolff [Wolf]    Stargard.-Pomer. [Stargard (Neu)]

Innan dess finns flera andra namne:

1663/1664     5     Gregorius    Wulff [Wolf]    Stargardia-Pomer. [Stargard (Neu)]
1632     221     Georgius    Wolffius [Wolf]    Sedino-Pomer. [Stettin]
1613     18     Georgius    Wolfius [Wolf]    Wistochiensis Marchicus [Wittstock]
1600/1601     49     Georgius Michaelis    Vuolfius [Wolf]    Holsatus [Holstein]
1594     92     Georgius    Wolfius [Wolf]    Welsenaccensis [Wilsnack]
1588     64     Georgius    Wolffius [Wolf]    Flensburgensis [Flensburg]

Jag har tyvärr inte lyckats hitta digitaliserade matriklar för de andra universiteten. Man kan dock konstatera att det funnits personer Gregorius Wulff under 1600-talet i de danska delarna av Nordtyskland.

/Paul