NULL Skriv ut sidan - SV: Klint

Anbytarforum

Titel: SV: Klint
Skrivet av: niklaskant skrivet 2017-02-14, 20:11
Nils,

Det målet omfattar faktiskt flera år med början år 1670. Om man har SVAR kan man bara klicka på länkarna under för komma till målets början och den släkttavla för Erik Larsson von der Linde barnbarn (i dennes andra äktenskap). Med Jacob menar jag von der Linde.

Nu har jag inte kollat igenom det stora målet igen men jag minns att en Petter Klint var bror till häradshövdingen Johan Klint och jag antog att han också var densamma som var gift med Elsa von Campenhausen syster Anna, enligt släkttavlan.

Med tanke på Brita Elisabet Klint ålder skulle hon då kunna vara en dotter till Petter Klint och Anna von Campenhausen och såldes dubbelkusin med flera av faddrarna men det är bara en teori från min sida.

Det finns två skrivelser av Petrus Klint i RA Biografica som vittnar om mindre lycka än häradshövdingen. Anna von Camphausen var åtminstone död senast 1686.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0069778_00334 ff

Petter Klint måste isåfall dock var gift minst tre gånger.

Citat från: Katarina Solhlborg
Känner någon till något mer om advokaten Petrus Klint ifrån Teda och hans familj.
 
1679-01-25 lyser det i Katarina församling för advokaten Petrus Klint, född i Uppland, vid Enköping i Teda socken och änkan Katarina Eriksdotter Alm, född i Roslagen och Väddö socken.
 
Han uppges varit gift med hustru Anna Emporagria, död för två år sedan och begraven i Solna.
Hon hade varit gift med Samuel Tornström, död för två år sedan och i Skåne vid Lund begraven.
 
Vet någon något mer om Anna E, vem hon är dotter till?
 
Källa: Katarina CI:3 (1674-1684) Bild 244 / sid 575 (AID: v86980.b244.s575, NAD: SE/SSA/0009)

mvh Katarina