NULL Skriv ut sidan - SV: Oskar Jonsson, född 1885, New Jersey

Anbytarforum

Titel: SV: Oskar Jonsson, född 1885, New Jersey
Skrivet av: Kim Teleman skrivet 2017-02-17, 14:48
John R bytte alltså efternamn till Swanson samma år som han anlände till South Dakota. Och bodde hos sin fasters svåger Gus E Nelson. Jag ser att Gus arbetade som railroad worker 1900, och det innebär kanske att han sedan flyttade vidare i staterna. Jag kan i alla fall inte hitta honom i fortsättningen. Sonen som föddes 1899 hade ju ett konstigt namn, Rekhart, fast det var kanske en felskrivning för Richard. Detta var samma år som John Rs  faster Anna Maria hade dött 33 år gammal, hon som var gift med Oskar, Gus Es bror.
Kanske var livet för en sjuttonårig dayworker i guldletarbygder inte särskilt lätt, speciellt inte om Gus och Elleonor flyttade vidare.


Karl Oskar Stonefelt fanns ju också i samma trakter. Han var gift med Hulda Carolina Andersdotter, som var Gus E Nelsons brorsdotter. Men de hade säkert nog med sitt med många små barn.


Jonas Svensson är ju ett mysterium eftersom han felaktigt uppger att han var änkling. Jag har ett foto av hans hustru Ida någonstans. Ska se om jag kan hitta det. Jonas barnbarnsbarn Ingrid har klara minnen av in gammelfarmor Ida.


Man önskar att man hade en tidsmaskin.....