NULL Skriv ut sidan - SV: Mårten Nilsson 1661 Kalvträsk

Anbytarforum

Titel: SV: Mårten Nilsson 1661 Kalvträsk
Skrivet av: Stefan Gelow skrivet 2017-02-18, 23:28

Är ingen expert på detta men har intresse av samma information. De som har mer uppgifter får därför jättegärna komplettera.


Angående just Mårten Nilsson i Kalvträsk så är det ganska klart att fadern är Nils Andersson. Jag har sett att han ska ha kallats Nils Mårtensson någonstans, men hittade inte det när jag undersökte mantalslängder nu åtminstone, utan han verkar kallas Nils Andersson alla år han har mantal mellan 1678 och 1702.


Just 1702, se tex SVAR A0001796_00112 Villvattnet 1/Kalvträsk står det "Nills Andersson eller sonen Mårten Nilsson" som ägare, vilket jag har fått förklarat för mig är ett uttryckssätt som används när det varit två ägare under perioden. Det verkar rimligt att uppfatta uppgiften precis som den låter, alltså att Mårten är en son till Nils, eftersom söner och även döttrar noterats i mantalslängderna vid flera tillfällen tidigare på Nils Andersson.


Detta är också rimligt vid detta tillfälle eftersom Nils Andersson dog detta år, troligen omkring Mars 1702:
Tp: Burträsk LIa:2 s135 SVAR C0034003_00068: 1702-03: Testamentet efter Gamle mannen Nils Andersson från Kalfträsk är gifwit [1;28]


Vidare noteras ingen hustru på Mårten ovan, vilket också stämmer med att han verkar gifta sig först senare samma år:
Kyrkopengar: Burträsk LIa:2 s139 SVAR C0034003_00070: 1702-12: Mårten Nilsson i Wilwatnet gifwit för brudgumsdaler [1;-]
Senare i hfl noteras också 1702 som året det Mårten och Malin gifte sig.


Avseende Nils Anderssons hustru har jag inte hittat så mycket information. Allt jag lyckats få fram är att det verkar som om hon dog 1715.
Tp: Burträsk-AC-LIa-2-1685-1722-Bild-106-Sida-224 [AIDv393307.b106.s224] Kalvträsk, Burträsk [SVAR C0034003_00112]: 1715-09-18: Testamente efter Mårten Nilss moder i Kalfträsk [-;30]


En uppgift som verkar fara runt om att Nils Anderssons hustru dog 1698 tror jag är felaktig. Jag har tittat noga på uppgiften ifråga och jag tror att det står "faster" snarare än "hustru". Även om "far syster" eller "fader syster" eller dylikt verkar mycket vanligare vid denna tid så står det också på ett annat ställe på samma sida "moster" ytterst tydligt så jag tror det är rimligt att det faktiskt kan stå "faster". Även om det liknar sättet som "hustru" brukar skrivas på, verkar det skilja sig från andra "hustru" på samma sida.
Tp: Burträsk LIa:2 s109 SVAR C0034003_00055: 1698-07-16: Testamente efter Nils Anderssons faster i Kalfträsk [-;24]


En annan uppgift som verkar dyka upp här och var är att Nils Anderssons hustru skulle vara Elin Olofsdotter, dotter till Olof Olofsson och Cecilia Påvelsdotter från Kattisträsk 3 i Skellefteå. Jag vet inte vad ursprunget till uppgiften är (det hänvisas ibland till boken "Bönder och gårdar i Skellefteå socken", men den verkar inte ha uppgiften ifråga"; Där står i stället att Elin Olofsdotter var gift med Lars Mårtensson i Kalvträsk; något som ska ha kommit från Bureuppgifterna). Jag kan inte se annat utan specifik källa än att det verkar väldigt orimligt rent tidsmässigt och att i den mån Elin Olofsdotter finns i släkten är det i sådana fall snarare som Nils Anderssons farmorsmor eller dylikt, även om jag alls inte undersökt detta i någon större grad.


Angående Mårten Nilssons hustru Malin har jag inte hittat någonting alls, så någon som vet mer får gärna upplysa om det...