NULL Skriv ut sidan - SV: Mårten Nilsson 1661 Kalvträsk

Anbytarforum

Titel: SV: Mårten Nilsson 1661 Kalvträsk
Skrivet av: Stefan Gelow skrivet 2017-02-18, 23:56



Att gå längre bak än Nils Andersson är lite mer vanskligt och verkar inte helt enkelt. Allt jag har hittat är mantalslängder och jordeböcker, så utan specifika domboksuppgifter eller dylikt blir det hela ganska spekulativt.


Föregångaren på samma gård är Per Andersson och det verkar rimligt att det är en bror till Nils Andersson. När Nils Andersson tar över gården verkar en liten del av gården innehas av Zachris Svensson, som verkar vara gift med en dotter till just Per Andersson.


Pers son Anders är sannolikt den lilla Anders Persson från Kalvträsk som senare tar över Hedensbyn 1 i Skellefteå omkring 1687. Se här Ulf Lundströms "Skellefteå Socken 1650-1790" s 615. I själva verket verkar det rimligt att den Per Andersson som enligt denna bok arrenderade en del av Hedensbyn 1 1662-1665 är just Per Andersson från Kalvträsk. Det är just 1665 han verkar börja noteras i mantalslängder på Kalvträsk. Därför bör det noteras att uppgiften i boken om att "Per Andersson möjligen är en bror till Erik Andersson" inte verkar sannolik. Det verkar nämligen helt klart att Anders Persson inte var släkt med Erik Andersson eftersom det finns domboksuppgifter från 1688 (tror jag) som ger honom rätt att ta över gården eftersom ingen av Eriks släktingar och fränder var beredd att göra det.


Den rimligaste tolkningen jag kan göra är att den Anders Andersson som, såvitt jag kan tolka jordeböckerna, står på samma gård före Per och Nils, är deras fader. Han har mantal åtminstone 1642 till 1663 såvitt jag kan se (det står 1665 någonstans men jag verkar inte kunna hitta honom det årtalet). Det verkar som att 1642 vilket är första året jag hittat honom, så är hemmanet delat mellan honom och en hustru Anna. Det är mest spekulation om vem denna Anna skulle kunna vara. Föregångaren till dessa verkar vara en Anders Persson, som finns i jordeböckerna 1636 åtminstone. Möjligen är det Anders fader, men jag tycker det är lite för svagt för att vara beredd att dra den slutsatsen. En Anders Persson, som möjligen är denna, dör omkring 1660:
Tp: Burträsk LIa b43: AID:1v393306.b43: "Efter S. Anders Pärsson i Kalffträsk ___ 4 daler"


Nils Anderssons fader, oavsett om det nu är Anders Andersson eller inte, verkar dö omkring 1687.
Tp: Burträsk LIa:2 s11 SVAR C0034003_00015: Dom Remi 1687 [1687-02-20]: [Oklar beteckning] Nils Andersson i Kalfträsk gifwit i Testamente efter sin salig[?] fadher och barn [8;-]