NULL Skriv ut sidan - Ågren

Anbytarforum

Titel: Ågren
Skrivet av: Mikael Nordblom skrivet 2017-02-27, 17:41
En jungfru Sara Maria Ågren gifter sig 1802 i Tun, Skar. med bysmeden Johannes Lundberg. Enligt vigselnotisen har hon lämnat skriftligt tillstånd (att få gift sig) från sin fosterfar Anders Ågren i Skara. Förmodligen rör det sig om gördelmakaren Anders Ågren. Det finns också en uppgift i Skara hfl att en flicka Sara Larsdotter bott hos familjen Ågren i Skara åren kring 1782. Enligt senare uppgifter i hfl i både Ås och Sal skall Sara Maria Ågren vara född 15/12 1772 i "Wing", vilket förmodligen innebär Norra Ving, Skar. Dock hittar jag inget där om Sara Maria. Inte heller i socknarna däromkring.

Kanske är det någon på detta forum som, precis som jag, letat efter Sara Marias ursprung och kan hjälpa mig vidare. Var kommer hon ifrån? Har hon bara "ärvt" släktnamnet Ågren från sin fosterfar? Hon kallas i vigselboken för "jungfru" vilket kunde tyda på en lite mer upphöjd bakgrund. Dessutom har hon enligt samma vigselbok vara hushållerska på Gammelstorp i Ås, Skar. Men varifrån kommer hon ursprungligen?