NULL Skriv ut sidan - SV: Sundborn

Anbytarforum

Titel: SV: Sundborn
Skrivet av: Leif G. Olofsson skrivet 2017-03-05, 12:14
Anna Johansdotter Löfgrens födelsenotis finns inte i Falu Kristine, Stora Kopparberg, Sundborn, Vika. Men att hennes föräldrar var rostvändaren m.m. Johan Giliusson och hans hustru Sara Carlsdotter på Gamla Herrgården råder ingen tvivel om. Vid Annas vigsel 1785 är ju fadern närvarande och nämnd (Falu Kr. EI:1). Familjen finns i Falu Kr. AI:1, s 38, AI:4, s 218 och AI:7, s 213. Annas syster Greta anges född 1762, och inte heller hennes födelsenotis har jag funnit. Brodern Jacob däremot föddes 1768 15 oktober (Falu Kr. CI:8, sid 12).
Inte heller har jag hittat Johan Giliussons och Sara Carlsdotters vigselnotis. Därför tror jag, att de vigdes i någon församling utanför Falun, och att Anna och Greta är födda där.


Johan Giliusson föddes i Torbergsbo, Sundborn 1737, juli. (Sb C:1 sid 63). Fadern Gilius Johansson, 1707-1758 (Sb F:2, s 105), modern h. Britta Hansdotter, död 1747 i juli (Sb F:2, s 31).


Varför barnen Greta, Anna och Jacob tog sig namnet Löfgren har jag ingen förklaring till. Det var ju nästan obligatoriskt i städerna vid den här tiden att anta ett borgerligt namn.


Hoppas du hittar det du söker!
Hälsningar
Leif Olofsson