NULL Skriv ut sidan - SV: Organist

Anbytarforum

Titel: SV: Organist
Skrivet av: Lottis Hörting skrivet 2017-04-16, 13:12
Tack för insläpp i forumgemenskapen!  :)

En organist Elfström nämndes här för många år sedan, och jag försöker forska kring denne släkten.  Är det någon som skulle vilja hjälpa mig?  Min anmoder heter Else Maria Elfström och är kanske född 1782, men jag kan inte hitta hennes födelseuppgifter. Dock i nedanstående inlägg nämns att  en organist Elfström kan ha haft en son som var guldsmed.

Det var intressant för mig för den enda ledtråd jag fått hittills är att en som hette guldsmed Elfström var vittne när min anmoders yngre syster föddes.

Så om någon vet mer om denna släkten skulle jag bli överförtjust, för det är min ovanliga mitokondrielinje jag försöker följa bakåt i tiden.  :) Jag hittar inte henne direkt kopplad till familjen i böckerna men tänker att hon kan ju vara ett syskonbarn eller liknande.  :)


Organister fanns tydligen redan på 1700-talet. En av min frus anfäder, Johan Elfström (f. 1733 i Avesta, d. 1817), var det från mitten av 1760-talet i (Stora) Tuna socken i Dalarna. Han hade åtminstone en föregångare i yrket där.
 
Vem vet mer om när yrket uppstod? Och vem avlönade honom - kyrkan eller militären?
 
En av sönerna utbildades för övrigt till klarinettist; en annan blev guldsmed, och en tredje chirurg(!)