NULL Skriv ut sidan - SV: Mystiskt DNA

Anbytarforum

Titel: SV: Mystiskt DNA
Skrivet av: Marcus Boman skrivet 2017-05-04, 11:32
Blåst på pengarna skulle jag inte säga. Man får ju mer än en etnicitetsuppskattning, I de flesta fallen en DNA-fil, en möjlighet att hitta DNA-kusiner, kanske också en möjlighet att gå in mer på detaljnivå när det gäller svärdsidans/spinnsidans ursprung (=haplogrupper).

Det är väl som med mycket annat. Om fem eller tio år kanske vi har väldigt pricksäkra etnicitetsuppskattningar. Man kan väl alltid hoppas. Och om det då skulle vara något överraskande i resultatet kanske man kan utgå ifrån att det verkligen stämmer.

Men redan nu finns ju en pricksäkerhet. Din dotter blev väl i huvudsak "rätt" placerad. Eller?

Och jag skulle nog redan nu med dina resultat undersöka saken vidare och se om det inte kan finnas någon i trädet som kan tänkas vara från andra sidan av Östersjön. Du får väl gå igenom trädet igen och leta efter om det finns något som sticker ut.

Några av mina närmare familjemedlemmar har enligt FTDNA rötter i Sydostasien, till och med i Sydamerika (alltid <2%), ett stort skämt kan man tycka, men jag är ganska övertygad om att man ska se det som en misstolkning av ett (skogs)finskt arv. Helt säker kan man ju givetvis inte vara.