NULL Skriv ut sidan - SV: Spelnäs, södra hälften

Anbytarforum

Titel: SV: Spelnäs, södra hälften
Skrivet av: Marcus Boman skrivet 2017-06-06, 22:50
Enligt sidor på nätet så finns en Israel Jönsson i Östra Ingersby och/eller Spelnäs(torp). Denne sägs vara far till Bryngel Israelsson i Spelnästorp. Bryngels hustru Ingiel/Ingegerd Persdotter sägs vara dotter till Per Jönsson i Spelnäs. Israel och Per sägs vara bröder. Alltså ett kusingifte. Jag tror inte att ett kusingifte var tillåtet under 1600-talet men jag kan ha fel.

Jag tror, med betoning på tror, att det aldrig funnits någon Israel Jönsson i Spelnäs(torp). En Israel (utan känt patronymikon) finns i Östra Ingersby. Änkan NN gifter om sig med en Bengt (i landskapshandlingarna under 1620-talet finns en soldat Bengt Jonsson [Jönsson?] i Östra Ingersby, se bl.a. 1624:14, Bildid: A0051215_00248). Sonen Bryngel Israelsson och två av hans bröders hustrur (alla Persdöttrar) hade däremot arv i Spelnäs.

Enklaste förklaringen, enligt mig just nu i alla fall, för att undvika kusingifte, är att inte associera Israel i Östra Ingersby med Spelnäs.

Tillägg: I rullor 1623:3 (Bildid: A0053014_00032): Bengt Jönsson i Ingersby, Sunne