NULL Skriv ut sidan - SV: Wenster

Anbytarforum

Titel: SV: Wenster
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2017-06-07, 15:42
 Hej Bengt!

 
Efter Niklas Wensters död flyttar Annika Hjort till Kvistofta socken, där hon gifter sig 1764 28/12 som ”änkan Johanna Hjort” med sockensmeden Caspar Lundberg, född ca 1737, död av hetsig feber 1783 10/6 i V. Karaby, bouppt. 1/9 samma år (Harjagers häradsrätt FIIa:2 [1776-1783], bouppt. nr. 138). Caspar bodde då i byn Rya i Kvistofta socken, och paret ”blefo thärstädes boende” enligt vigselboken – men redan inom ett år har de flyttat till Karaby by i Västra Karaby socken. I den ovanligt utförliga mantalslängden år 1766 för Västra Karaby socken finner man familjen bland de onumrerade husen i Karaby by, ”Sockne Smeden Lundberg, h., s. Carl 12 år, Christian 9. Anders 14 dagar” (de två äldsta barnen är ju alltså sönerna från äktenskapet med Niklas Wenster, och dottern Maria Christina har vid detta laget fyllt 15 år och tjänar antagligen någon annanstans).

 
I äktenskapet med Caspar Lundberg föds tre söner:

 
1. Anders Lundberg, född 1765 27/10 i Västra Karaby, död 1769 6/1 i Västra Karaby.
2. Nils Lindberg, född 1768 24/5 i Västra Karaby, mönsterkusk, död 1840 8/4 i Västra Karaby.
3. Johannes Lundberg, född 1770 2/5 i Västra Karaby, häradsskomakare, död 1796 4/12 i Västra Karaby.

 
Annikas namn är förresten väldigt skiftande – i barnens födelsenotiser i Landskrona kallas hon ju ”Annika”, i makens bouppteckning 1763 undertecknar hon med ”Annika Hiordt”, i de båda äldsta sönernas födelsenotiser i Västra Karaby kallas hon ”Johanna Hiort” (alltså samma namn som i vigselnotisen från Kvistofta 1764), i makens bouppteckning 1783 undertecknar hon med ”Anna Jortz” (och i Västra Karabys husförhörslängder kallas hon ständigt ”Anna Hjort”).

 
Efter makens död bor Annika som inhyses ”Enkan Lundberg” bland de onumrerade husen i Karaby by (Västra Karaby sockens mantalslängder 1786-1791), där hon omväxlande kallas gammal, bräcklig och fattig. Västra Karaby har ovanligt tidiga och detaljerade husförhörslängder som börjar redan 1795, och detta år bor hon  tillsammans med sonen Johannes Lundberg bland husfolket i Karaby, ”Anna Hjort”, med födelseåret 1725 (Västra Karaby AI:1, 1795-1805, utan sidnumrering).

 
I 1799 års husförhörslängd har ju sonen Johannes avlidit, men då bor hon som ”svärmor” hos sonens änka Elna Michelsdotter och hennes nye make John Månsson (Västra Karaby AI:2, 1797-1799, sid. 26). Anna Hjort finns kvar hos dem i efterföljande husförhörslängd, då hon sägs njuta fattigmedel och är född 1725 i Landskrona, där hon även kom ifrån (vilket ju inte riktigt stämmer, för hon mellanlandade i Kvistofta) och utflyttar tydligen till Fjärestads socken 1811 (Västra Karaby AI:3, 1805-1811).

 
Tyvärr har Fjärestads kyrkoarkiv eldhärjats, så kyrkoböckerna börjar först, på 1830-talet – men i Fjärestads mantalslängd 1812 finner man i ett gatehus under gården Fjärestad nr. 18 ”Enckor Ingar och Lundberg gl. och utfattige”. Den senare bör ju rimligtvis vara Annika Hjort, men jag lyckas inte bekräfta det eftersom hon inte finns med i Fjärestads mantalslängd 1813 – antagligen har väl den då närmare 90-åriga änkan avlidit.

 
Annika Hjort sägs ju i husförhörslängden 1805-1811 vara född 1725 i Landskrona, men denna uppgift dyker upp först i denna längd – i de tidigare längderna sägs bara att hon inflyttat från Landskrona, inte att hon var född där. Barnens faddrar i Landskrona ger inte heller några direkta ledtrådar, och det enda intressanta är nog att Annika Hjort kort efter makens död 1763 flyttar till Kvistofta – en församling där kyrkoherden vid denna tid hette just Hjort. Jag hittar dock inga fler gemensamma nämnare än namnet och Kvistofta, så kanske är det bara en tillfällighet.

 
Angående Niklas Wensters ursprung så finns det ju en bevarad bouppteckning i Landskrona efter Christian Wenster d. ä. (död 1729) – har du kollat den? Vid en snabb genomgång kunde jag dock inte hitta någon son Niklas, men att han döper sin son till Christian 1756 känns som en indikation. När vi ändå är inne på dessa barn så har jag lyckats följa två av dem framåt i tiden, åtminstone delvis:

 
1. Maria Christina Wenster, född 1750 27/8 i Landskrona, gift 1784 29/12 i Västra Karaby med betjänten Niklas Dahlgren och ”blef:e boende hos Modren tills widare”. I Västra Karaby föddes deras son Carl (född 1785 22/1) enligt födelseboken ”en Knap Månad efter wigslen”, men sedan tappar jag spåret – och har inte fått fram fler uppgifter om deras vidare öden.
2. Carl Wenster, född 1753 24/3 i Landskrona, var smed i Karaby by då han gifte sig 1776 5/8 i Västra Karaby med pigan Boel Nilsdotter (född 1756 6/4) från Karaby by ”och flötte till Eslöf” enligt vigselboken. Därifrån flyttade de dock snabbt vidare till Löddeköpinge socken, där de bosatte sig på gården Löddeköpinge nr. 51 (Borgeby AI:1, 1787-1798, sid. 17). De hade tillsammans tre barn, Nils (född 1779 5/7), Bengta (född 1785 6/4 i Löddeköpinge) och Sven (född 1788 1/3 i Löddeköpinge), och sista gången jag hittar familjen är i husförhörslängden 1793, där Carl Wenster kallas ”Carl Nilsson”, men sedan tappar jag spåret (Borgeby AI:1, sid. 51).
3. Christian Wenster, född 1756 28/6 i Landskrona, sägs vara 9 år gammal i Västra Karabys mantalslängd 1766 men hans senare öden är okända.

Som jag förstått härstammar du alltså från något av dessa tre syskon Wenster?
Mvh Markus