NULL Skriv ut sidan - SV: Läshjälp i Orsa

Anbytarforum

Titel: SV: Läshjälp i Orsa
Skrivet av: Leif G. Olofsson skrivet 2017-06-11, 09:25
Hej Per. Du tar dig! Övning ger färdighet, men den här handstilen har sina svårigheter. Så här tolkar jag texten:
Till Grafwen och den sista hvilan är den jordiska delen af Åldermannen? uti denna Församling Bältar Eric Persson ifrån Slättberg i-dag befordrad.


Af Ehrliga Föräldrar var han född 1741 d 20 Januari, Fadren var Grund Per Matsson och Modren Hu: Karin Ers D:r i Kyrkobyn.


Trädde 1768 uti äckta förbund med med (!) sin nu i sorg efteremnade Hu: Kerstin Ols D:r ifrån samma By.


Deras Äcktenskap välsignades med 3 Barn Sönder och Döttrar, af hvilka 1 Son är med döden afgången, de öfrige Barnen efterlefva men? sakna sin fader.


Känd för god Christendoms kunskap och ett redbart tänkesätt, geck han sin verld .....?effteligen fram till dess han hant det högsta vanliga ålders mått. Han var ordentelig i sin lefnad


och kände föga någon krämpa till dess han för 2 år sedan begynte fry-?-kas? /frästas?/ af ålderdoms Bräcklighet. Enteligen intog han sotsängen.


Aftynade da-geligen Och efter xtelig beendelse sedan han kortt förrut suckat Sist Min Gud jag dig etc. så utsläcktes hans lif stilla i döden D. 13 dennes. Sedan han här med ära vackert


nära 81 år.


Test  D. 20 Jan till Pastor 24 sk, andra Präst 12 s, Kyrkan 6 s
Fatt 3 s Klåck 3 s.


Hälsningar
Leif O