NULL Skriv ut sidan - SV: Läshjälp i Orsa

Anbytarforum

Titel: SV: Läshjälp i Orsa
Skrivet av: Per Hermansson skrivet 2017-06-15, 20:23
Hej igen
Nu har jag en ny läsövning som jag är tacksam för hjälp med
( har nog, tyvärr, inte lyckats lika bra denna gång, som förra)
Men har kommit fram till följande:
Det avser FII:2 i Orsa år 1747 och Nr 89 det året: Erik Ersson från Slättberg.
Jag läser:
"Erik Ersson ifrån Slättberg, född av ? och ärliga föräldrar 1694, fadern Erik Nilsson, makan Anna Olsdotter Renatus Litteratus, år 1714 begav han sig uti krigstjänst för Snälls rote, för vilken han tjänte uti 20 år. Under vilken tid han hållit sig tapper och som en modig? krigsman. ? skickat ? varit med och bevistat Norska campanjen. samt ? han undfått ? 5 ?, sedan åt Roslagen och andra ställen, och när han såg sig ej längre förmå tjäna, erhöll han ett vackert avsked med ? ? som skedde 1734.
År 1717 begav han sig uti kristerligt äktenskap med sin nu i sorg efterlämnade hustru Anna Jönsdotter ifrån Slättberg med vilken han i god sämja och kärlek sammanletat uti 36 år, avlat tillsammans 6 barn, 5 söner och 1 dotter av vilka en son och dottern äro döda, de andra leva.
Vad hans allmänna leverne beträffar, så berättas, att han levat stilla och saktmodigt och angående hans sjukdom så har han i 6 års tid dragits med bröstsmärta, men nu sedan förleden Påske tid har han mest måst hållas uti sängen, då sjukdomen allt mer och mer tog överhand. För 9 veckor sedan begav ? han ? nattvarden ? ? sin sjukdom har han som berättats alltid ? ? ? och anfallit ? ? Förlossning? han ? ? ? körledare lördag natt, sedan han här levat 53 år."

?=sånt jag inte kan läsa eller är osäker på
Tack på förhand
Per H