NULL Skriv ut sidan - SV: Mer om Söderbärke och att forskningen är rätt?

Anbytarforum

Titel: SV: Mer om Söderbärke och att forskningen är rätt?
Skrivet av: Jöran Lindblom skrivet 2017-06-16, 11:02
Hej, Gunilla Ramstedt

Denna vecka har jag hjälpt en avlägsen kusin i USA med sin svenska släkt, då även den som egentligen ligger utanför mitt eget intresseområde. Efter att ha hamnat i Söderbärke har jag sett dina frågor och inlägg angående soldaten Lars Persson Elg/Älg.

Kanske har någon redan informerat dig, men vad jag kan se så hamnade du lite snett i din forskning. Visst var den ende Lars Persson född 1726 i födelseboken son till Per Andersson i Vad, men det är inte han som är den sökte soldaten.

Lars Persson Elg/Älg var bosatt i Tolvsbo, där han också var född som yngste son till skomakaren Per Olsson. Visserligen skedde födseln 1727-02-23 (AD C4:112), men i husförhöret (AD AI:4:91) står födelseåret som 1726 (han kallas där Lasse).

Lars förekommer sedan som dopvittne hos skomakarens äldste son, soldaten Olof Persson Katt i Vik (AD AI:5:249), vid dennes dop av sonen Erik (1749), och hos näst äldste sonen Mats Persson, vid dennes dop av dottern Anna (1750). I den upprättade bouppteckningen efter skomakaren (AD FII:2:238) står bl.a. att läsa (på lite mordernare svenska):
”... Kerstin Olsdotter och Maria Jansdotters närvaro, eftersom deras män var bortkommenderade i Kronans tjänst till Pommern, ...”.

Så till kopplingen mellan soldatsonen Per och Per Larsson Boberg i Hedemora. Jag har ingen mer kunskap om hans väg till Hedemora. Vad som däremot är klarlagt är att Per Larsson Boberg som dopvittne använder sig av soldatsonens halvsyster Maria (Maja) Nilsdotter, bl.a. 1802, då med maken Erik Olsson Söderström. De är vid tillfället bosatta i ”Staden” i Hedemora (AD AI:12a:253), och har 1810 fyra söner i hushållet. Parets vigsel genomfördes 1794 (AD EI:2:52) i Hedemora, och brudens giftoman anges då vara Lars Nilsson vid Zakristorp, en halvbror på hennes fars sida.

Mvh
Jöran