NULL Skriv ut sidan - SV: Kart / Karth

Anbytarforum

Titel: SV: Kart / Karth
Skrivet av: Anders Klarbring skrivet 2017-06-21, 10:10
Med anledning av en diskussion kring Stefan Löfvéns antavla (http://start.varmlandsrotter.se/anor/kandisanor/stefan-lofven/) för några år sedan fick jag en fråga om vad jag viste om kornetten Erik Karth (nummer 1928 i Löfvéns antavla). Jag skrev då i e-mail till Gunnar Jonsson, som sammanställt antavlan,

"Släkten Karth har behandlats flera gånger i SoH. 1962 finns en artikel som sedan kompletteras 1966, nr 3. Sedan finns en viktig uppgift 1998, nr 3, i en genomgång av Kungl. Livregementet till Häst. Där framgår att Erik Karths patronymikon är Nilsson, vilket kopplar till en kommentar i kompletteringen från 1966. Jag tror alltså inte att Erik Karths far är Christoffer även om man nog säger det i de äldre utredningarna.

Sedan har vi frågan om Anders Karth verkligen är son till Erik Kart. I SoH 1966 anges att detta är "sannolikt", men ett problem är att när Anders Karth dör 1741 anges han vara 59 år, dvs född omkring 1682. Erik Karth dör 1677 så det blir lite tajt. Och jag har alltså inte hittat något domboksutdrag som anger detta förhållande. Erik Karths bekräftade (Näs häradsrätt AIa:5 (1693-1697) Bild 99 / sid 96) döttrar är Gunilla gift med Samuel Tivander och Margareta gift med Daniel Palm, men konstigt nog har jag inte sett att Anders Karth nämns tillsammans med dessa. Å andra sidan kan jag ju naturligtvis ha missat något? Frågan är ju också hur unikt namnet Kart är?

Sammanfattningsvis så skulle jag, med vad jag vet just nu, stanna redan vid Anders Karth, och när jag läste igenom SoH artiklarna såg jag inte heller att saker blev annat är sannolika, men det kanske finns andra uppgifter. Jag skulle rekommendera att lägga en fråga på Anbytarforum såvida inte du har andra uppgiftslämnare som har vetskap."

När jag nu återigen närmar mig dessa frågor funderar jag på om saken nu är utredd eller inte, dvs vet vi verkligen att Anders Karth är son till Erik Karth som anges i antavlan?