NULL Skriv ut sidan - SV: Wenster

Anbytarforum

Titel: SV: Wenster
Skrivet av: Bengt Nilsson skrivet 2017-07-01, 01:25

Hej Markus och tack för all din information. Den hjälpte mej att koppla min ana Carl Nilsson Wenster f 1753 i Landskrona, till föräldrarna Nicolaus Wenster född ca 1707 och Annicka Hiort född ca 1725. Nu återstår att finna var de var födda och deras föräldrar. De är inte födda i Landskrona men dyker upp i Landskrona under 1747 och finns med i mantalslängden 1748 som gifta. Men de är inte vigda i Landskrona och jag har inte funnit deras vigsel i socknarna runt ikring. När deras äldsta barn Maria Christina föds 1750 tituleras Nicolaus  klensmedsmästare. Då borde han varit gesäll några år, frågan är bara var.


Jag har inte hittat någon koppling till musikersläkten Wenster, vars äldste Christian var holländare och oboist. Han kom till Sverige i slutet av 1600-talet men jag vet inte när han kom till Landskrona. I hans bouppteckning finns ingen Nicolaus nämnd.


Inte heller har jag hittat någon koppling mellan Annicka och kyrkoherden Hiort i Kvistofta. Han  var född 1700 i  Västra Harg i Östergötland men han gifte sig först 1732 i Kvistofta.


Hoppas någon i forumet vet något mer om dessa personer.