NULL Skriv ut sidan - SV: Glasblåsare/Glasslipare på Svenska glasbruk

Anbytarforum

Titel: SV: Glasblåsare/Glasslipare på Svenska glasbruk
Skrivet av: Niels Just Rasmussen skrivet 2017-07-06, 12:48
Jag trodde att ett stort antal ättlingar till glasblåsare och personer och grupper med glasbruksintresse skulle nappa på iden om en gemensam förening.
 
Men det är inte många som hört av sig, långt ifrån det antal som skulle behövas för en föreningsbildning.
 
De etablerade grupperingar som redan finns vill kanske hålla sin information för sig själva.
 
Det är tråkigt, för jag tycker att detta speciella hantverk och den speciella bruksmiljön vore värd att uppmärksammas. 
 
En lång epok, från enstaka glasbruk till en enorm expansion över hela landet och åter till några enstaka glasbruk som fortfarande har glasblåsning som hantverk.
 
Men när förutsättningarna inte finns så låter vi iden gå i ide.

Hej Carl.
Jeg håber jeg ikke er alt for sent til at deltage, men jeg er lige begyndt at slægtsforske og har fundet ud af at min mormors mor er fra en glaspuster (glasblåsare) familie fra Sverige. Så den smule information jeg har fundet ud af kan jeg så dele med dig her.

Min mormors mor er Maria Magdalena Fahlgren (1881-1968).
Hun er det yngste barn af glasblåsare Pehr/Per Leonard/Leonhard Fahlgren (17. marts 1841 - ?) og Rosa Eugenia Strömer [Strömmer?] (18. august 1842 - ?) .

Fra min slægts arkiver (information fra Finland) fik de 7 børn:
1. Anna Elisabeth: 9. februar 1869.
2. Johan Olof: 6. december 1870.
3. Karl Leonhard: 11. august 1873.
4. Adolfina: 11. juni 1875.
5. Mathilda: 11. juni 1875 i "Ydersfors, Sverrig" [Må være Ytterstfors i Byske, Västerbotten]
6. Oskar: 1. december 1877 i Himango (Rauma) [Finsk: Himanka]
7. Maria Magdalena: 8. maj 1881 i Urdiala [Finsk: Urjala]

Den 11/7 1876 flytter familien fra Byske til Himango, Finland.
Så Pehr Leonard Fahlgren må skifte fra Yttersfors Glasbruk til Raumo Glasbruk, da Ytterstfors netop er ved at gå konkurs i 1870'erne!
Den 26/11 1880 flytter de videre til Urjala.
Raumo Glasbruk skulle være åbent fra 1875-1879, så han må formodentligt skifte job til Nötsjö Glasbruk [Finsk: Nuutajärvi] i Urjala kommun.
Den 19/6 1883 flytter familien videre til Norge, hvor jeg endnu ikke har opsporet dem.

I 1891 flytter Pehr Leonard Fahlgren til Danmark og i den Danske Folketælling 1895 er nogle af familien boende på Peter Bangsvej 24a og Pehr Leonard Fahlgren må formodes at arbejde på Frederiksberg Glasværk på Peter Bangsvej 34.

Herefter kan jeg ikke finde videre på ham.....

4 af hans børn er sikkert med ham til Danmark.
Tvillingerne Adolfina og Mathilda, yngste søn Oscar og min mormors mor Maria Magdalena.

De tre sidste ved jeg forbliver i Danmark [Adolfina kan jeg ikke opsporer mere om].
Mathilda forblev ugift og var husbestyrerinde og hun passede min mor og hendes søstre, da de var små.
Oscar var selv glasblåsere på Hellerup Glasværk (Tuborg i Hellerup, nord for København), da jeg har fundet ham i folketællingerne både 1916 og 1925 i arbejderboligerne til Hellerup Glasværk. Han blev gift med en kvinde fra en tysk glaspuster familie (Richter) og blev Dansk statsborgere.
Maria Magdalena blev gift i Danmark, men ingen efterkommere er glasblåsare i min slægtsgren.   

a) Så forhåbentligt kan nogle udfylde hullerne til Pehr Leonard Fahlgren's vandringer fra glasbruk til glasbruk i Norden.
Specielt Norge-tiden (1883-1891) og efter 1895......forbliver han i Danmark eller fortsætter rejsende rundt.

b) Er Pehr Leonard Fahlgren født (17. marts 1841) i Ytterstfors, Byske?? [Hans fødested siges blot være Västerbotten Län i den danske folketælling].
- eller var det bare et stoppested for ham i karrieren.
I så fald han er lokal, hvem er hans forældre??

c) Rosa Eugenia Strömer (født: 16. august 1842) må da være fra den svenske familie af glasblåsare fra Strömnå?
Hvem er hendes forældre?

På forhånd tak for hjælpen  :)
Niels