NULL Skriv ut sidan - SV: Nomenklatur / sjukdomskoder

Anbytarforum

Titel: SV: Nomenklatur / sjukdomskoder
Skrivet av: Marianne Elfström skrivet 2017-07-12, 11:03
Jag var lite för snabb när jag kollade igenom länken häromdagen.
Fick ett mejl från en god vän som meddelade följande:

I dokumentet framgår vad IIB betyder.
II är ålderdomssjukdomar och
B betyder att dödsorsaken är styrkt med läkarattest.


sid 4
Inom grupperna våldsam död och självmord upptagas inga fall med "sannolik" dödsorsak utan endast bevislig. Inom de flesta dödsorsaksgrupperna har kategorien "bevislig dödsorsak" en avgjord övervikt över "sannolik". De "sannolika" dödsorsakerna bilda emellertid som vanligt flertalet inom tre grupper, nämligen dels den numeriskt mindre betydande gruppen ledgångarnas och bensystemets sjukdomar, dels och framför allt de båda grupper, där de yngsta och de äldsta åldrarna höra hemma nämligen gruppen I, bildningsfel och sjukdomar hos nyfödda och II ålderdomssjukdomar. Särskilt den senare gruppen upptager å den svenska landsbygden, med dess oproportionerligt stora antal åldringar, en stor andel av dödsfallen.
----
sid 6
I tab. A är för de olika dödsorsaksgrupperna åtskillnad gjord mellan dödsfall, där dödsorsaken attesterats av läkare eller barnmorska och sådana där ingen dylik attest förekommit. Såsom synes, sammanfaller ingalunda åtskillnaden mellan "bevislig" och "sannolik" dödsorsak med skillnaden mellan attesterad och icke-attesterad dödsorsak. Det står en provinsialläkare fritt att i de till honom översända dödboksutdragen utmärka dödsorsaker med B eller S, allteftersom han anser dödsorsaken tillförlitligen styrkt eller blott sannolik.


Ett stort TACK och jag ber om ursäkt för mitt slarv.