NULL Skriv ut sidan - SV: Wenster

Anbytarforum

Titel: SV: Wenster
Skrivet av: Bengt Nilsson skrivet 2017-07-12, 12:05

Hej
Jag har funnit en smedmästare Petter Anderberg i Åhus som hade en gesäll Nills (skulle ju kunna vara Niklas). Åhus MTL:1 bild 2. denna smed dör ca 1745 och det skulle kunna stämma med att Niclas blir gesäll i Malmö. Kanske hos smeden Bejendorf som enligt Mantal Malmö 1748 rote 2 hus nr 145 har en gesäll Niclas.
I Karlshamn har jag så här långt hittat en klensmed Sven Strömbeks änka som hade en gesäll Nills enligt mantal Karlshamn 1739 i hus 68.
Men jag har inte hittat var han var född (jag tror han föddes senare än 1707, som antyds i hans dödsannons - Landskrona CI:4 sid 239- där han avlider 1763 och anges vara 56 år gammal).
Inte heller har jag lyckats spåra hans hustru Annicka Hiort. Jag gissar att de gifte sig ca 1748 efter som de anges som gifta i mantal Landskrona 1749 ppå Norra roten nr 53,54.
Jag hittar inte deras giftermål. Hade de träffats i Karlshamn, Åhus, Malmö eller annorstädes.
Släktskapet med kyrkoherden Hiort i Kvistofta kan jag inte belägga.


Lika svårt är det med Niklas eventuella släktskap med musikerna Wenster. Christian den äldste från Holland var ju hautboist i Landskrona och enligt hans bouppteckning fick han fyra barn, dock ingen Niklas. Bara det yngsta barnet Metta Christina är född i Landskrona. Så var är de övriga barnen födda? Varifrån kom Maria Håkansdotter Rubb och var gifte de sig?
Hautboister ingick i stabskompaniet i ett regemente till fots. Men vilket regemente?
Jag tror att svenskarna vid denna tid bidrog med ett regemente till ett krig i Nederländerna, men jag har inte hunnit följa denna tråd än.
För övrigt har jag följt ättlingarna till alla Wenster efter musikanten i Landskrona och smeden Niclas. Om någon är intresserad kan jag mejla min sammanställning.
Det finns för övrigt ännu en släktgren Wenster. En Maria Bengtsdotter Wenster född ca 1756 död ca 1809. Hon gifte sig i Landskrona 17811019 med Bengt Hallström som blev soldat och dog i Finland 1790. Maria och barnen flyttade till Köpenhamn där hon dog ca 1809.
Jag har inte kunnat hitta var hon kom ifrån och eventuell koppling till övriga Wenster.
/Bengt