NULL Skriv ut sidan - SV: Wenster

Anbytarforum

Titel: SV: Wenster
Skrivet av: Paul Bergström skrivet 2017-07-12, 12:41
Hej Bengt!

Det år sakta framåt .... eller ska vi säga bakåt :)

Ditt inlägg skapar både förundran och nya frågor.

Några i Wenster-släkten hamnar i Skanör. Du skriver att smeden Bejendorf möjligen har en gesäll Niclas. Var flyttar sedan smeden Bejendorf? Ja, du gissade rätt - Skanör.

Min kvalificerade gissning är att Nicklas Wenster och Annika Hjort vigs i Malmö S:t Petri 1748. Det finns en lucka i vigselboken 1744-04-09--1763-07-21 som AD ersatt med lysningssedlar för en viss tid av denna lucka. Kruxet är att lysningssedlarna är odaterade. Jag har gått igenom dem, men hittar inte paret, med jag tror inte heller att året 1748 finns med, så därför påträffas de inte.

Det finns en soldat Jacob Hjort i Malmö under 1720-talet. Är namnet Jacob något som förekommer senare? Hur ser barnaserien ut? Finns även ytterligare soldater Hjort på 1730-talet.

Du skriver att yngsta barnet Metta Catharina/Christina är född i Landskrona, men när?

Emanuel Wenster verkar ha bott i Landskrona 1738, men var tog hand sedan vägen? Elsa Maria Wenster synes ha blivit gift med en Lars Friberg i Kvidinge 12 oktober 1756 i Kvidinge. Yngsta dotter Metta C. vet jag inte heller vart hon tog vägen.

Jag hoppas vi kan knäcka detta med gemensamma krafter :D

/Paul

PS! Det finns ju även en möjlighet att Christian Wenster d.ä. har "wenstrat" s.a.s. - Nicklas kan ju vara ett utomäktenskapligt barn efter honom.