NULL Skriv ut sidan - SV: Wenster

Anbytarforum

Titel: SV: Wenster
Skrivet av: Bengt Nilsson skrivet 2017-07-23, 14:15

Jag har letat bland rullor och mantalslängder och kommit fram till:


 SE/KrA/0023/0/1394 (1698-99)           generalmönsterrullor för Tyska Livregementet till fots
Bild 99:                                                                                Staben vid mönstringen i Landskrona 16980720
Överste baron Reinholt von Lieven, 45½ år från Livland
Major Wilhelm von Dobrokovsky, 51 år från Saxen
Bild 118:                                                                                          Majorens kompani 16980720
Pipare Christian Christiansson, 17½år från Landskrona, 1½ år i tjänst varav 1 år som pipare
Bild 7:                                                                                               Staben vid mönstring i Landskrona 16990124
Överste och major som ovan
Bild 27:                                                                                            Majorens kompani 16990124
Pipare Christian, 18 år från Byn, 2 års tjänstvid regementet
Bild ??                                                                                              Mönstringen 16990623
Regementet mönstrades av deras Kongl. Majestäter själva i Landskrona  (dvs Karl XII)
Överste, major och pipare som ovan

---- Det finns inga fler publicerade rullor för detta regemente

 
Christian Christiansson är född runt årskiftet 1680-81 och är 16 år gammal när han 1697 värvas till Tyska livregementet till fots, som vid den tiden är garnisonsregemente i Karlskrona med överste Reinhold von Lieven(som dog 1701). Sista generälmönsteringen för detta regemente som jag hittat rulla för på SVAR upprättades i Landskrona 16990623 under övervakning av Karl XII själv. I riksarkivets biografi om Släkten Liewen framgår att han ombesörjde inskeppningen av de trupper med vilka Karl XII landsteg på Jylland.


Vad detta Tyska livregementet och i så fall var Christian med bland dem? I alla fall lär garnisonen skeppats över till Tyskland 1709.
Klart är också att regementet kapitulerade i Stralsund 1715 och att det sedan upplöstes 1719.
Det stämmer med att hautboisten Wenster anges som avskedad i mantalslängden 1721. Christian dyker upp igen är det 1716 när hans fru maria introduceras. Han benämnes nu hautboist med namnet Wenster. Tydligen har han blivit befordrad från pipare i ett kompani till staben i ett regemente. Men vilket och när? Och i vilket regemente ingår han 1716-1721?


Enligt SVAR finns material för regementet på Krigsarkivet men det är ej publicerat.
Jag kommer att besöka Krigsarkivet någon gång i augusti.


Nu skall jag lägga mer tid på min ana Niclas Wensters härkomst. Fanns det ytterligare en bror till Christian och Frans? eller är han en vänstring?