NULL Skriv ut sidan - SV: Kråka

Anbytarforum

Titel: SV: Kråka
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2017-07-26, 01:02
Hej Bo-Arne!
 
Jag har tyvärr inte så stor kunskap om dessa personer eftersom de inte ingår i mitt eget släktträd, men svaren på en del av dina frågor hittade jag i Lunds stifts herdaminne.  I band 6 (1957), sid. 216, står det rörande kyrkoherden Michael Ravn /Corvinus’ äktenskap att han blev ”G. i Lund 1682 6/7 m. Karna (Karin) Nilsdotter (Krag el. Kråka), död i G[udmuntorp] mellan 1716 21/2 och 1717 25/11 (enl. C. Thomæus’ bouppt. 1718 21/4), i hennes 1:a gifte (g. 2:o m. makens eftertr., kh. Christian Thomæus); enl. Cav[allin], vars källa icke anträffats, var hon dotter av en guldsmed i Ronneby.” Uppgiften om hennes far leder till not 21, som lyder ”En Niels Krog har verkligen funnits i Ronneby, ett hans barn är begr. där 1664 16/11”. Det verkar alltså som att även denna stavningsvariant är aktuell i sökandet efter Karnas ursprung?
 
Michael, hans släktnamn och ursprung är lite förvirrande, men i Lunds stifts herdaminne (band 6, 1957, sid. 213) finns denna utförliga redogörelse:
 
M[ichael] R[avn] var f. o. 1652, son av sederm. km., slutl. kh. i Ronneby Christopher Findorph och hans 1:a h. Maria Jespersdotter Smith, men, skriver M[ichael] R[avns] son, kh. A. Corvin i Bårslöv, ’min fader Michael övergav sitt fädernetillnamn Findorph, antog sin farfars tillnamn och kallade sig i början Raun, sedan Corvin’. Sistn. Uppgift är såtillvida riktig som Christopher Findorph (lat. Christophorus Andreae Liung) otvivelaktigt var son av kh. i Finderup Anders Zachariesen Liung, men denne har säkerl. icke tillhört någon släkt Ravn. Däremot synes sannolikt, att Anders Liungs hustru tidigare varit g. m. hans företr. Christopher Madsen, och vissa skäl tala för att hon varit en Mikkelsdatter Ravn. M[ichael] R[avn] har emellertid omväxlande kallat sig Raun och Corvin (t.ex. C. 1670, 1673, 1680, 1681, R. 1677, 1680, 1685, i Frosta hds dombok kallas han 1686 17/2 M.R. men s. å. 4/5 M.C.); hans ättlingar stannade för namnet Corvin.”


Mvh Markus