NULL Skriv ut sidan - SV: Hvorfor er min tipp oldefar så mørk?

Anbytarforum

Titel: SV: Hvorfor er min tipp oldefar så mørk?
Skrivet av: Britt-Marie Waller skrivet 2017-07-27, 14:51
Hej Trym!

Jag har ju hjälpt dig med forskning tidigare i år, i april under släkter Ljungqvist. Där finns ju en del av Karl Leontinus anor redan. Han var son till Per Johan (Johan Per i fb) Ljungqvist, brukare i Humlegårdsliden, Undenäs och hans hustru Anna Lovisa Larsdotter.

Per Johan Ljungqvist född 1855-02-25 som oäkta son till pigan Maria Johansdotter i Björnsholmen, Undenäs.  Här skrivs han som Ljungqvist i hfl, se AI:15 s 40 (1864-76). Om detta är faderns namn eller något han bara antagit, vet jag inte. 1873 lämnar han Björnsholmen och flyttar till Stålboga, Undenäs.

Maria Johansdotter föddes  i Lyckorna, Rosendala, Undenäs 1825-09-29. Man flyttar senare till Björnsholmen. Föräldrarna är torparen Johannes Eriksson och Stina Jonsdotter (står felaktigt Eriksdotter i Maria födelsenotis). Stina Jonsdotter född 1795-06-16 i Mon, Undenäs - föräldrar Jonas Andersson och Maria Andersdotter. Johannes Eriksson anges i Undenäs med födelsedatumet 1798-11-17, vilket inte stämmer. I inflyttningslängden B:1 Undenäs s 7 flyttar Johannes Eriksson in från Bällefors med födelsedatumet 1798-12-17.

Jag misstänker att han är den Johannes som är född 1798-12-07 i Skansen, Undenäs - son till torparen Erik Larsson och Lisa Bengtsdotter.

Så här långt inget som talar för någon vallonsläkt, men ibland får man gå väldigt långt tillbaka i tiden för att finna detta. Om du inte har ett abonnemang på de svenska kyrkböckerna, så tycker jag att du ska skaffa detta för att kunna gå vidare själv. Man kan ju ta ett kortare abonnemang på en månad eller kvartal. Det verkar som om du har forskat tidigare på Karl Leontinus mors anor, Anna Lovisa Larsdotter. Jag antar att adelssläkten du hänvisar till är Kugelhielm? Världen är liten ibland, jag bor ca 1 km från Karshults säteri i Motala där Agneta Kugelhielm bodde.

Med vänlig hälsning

Britt-Marie