NULL Skriv ut sidan - SV: Wenster

Anbytarforum

Titel: SV: Wenster
Skrivet av: Paul Bergström skrivet 2017-07-27, 20:47
Hej Bengt!

Vilken fin sammanställning! Jag har lite kompletteringar till den.

För det första så tror jag inte att Christian Wenster d.ä. har ett dyft med Holland att göra. I vart fall så länge inte någon källa för det dyker upp. Till varför återkommer jag nedan.

Ibland mantalsuppgifterna i Landskronas Rådhusrätt & Magistrat JIIa:1 återfinns en odaterad längd över folket i staden. Jag bedömer att den är skriven c:a 1726 (bild nedan).

Vi får här reda på att Christian Wenster "warit Hautboist wid Tyska Lijf Regementet till foth ...."
Vi får också reda på att svärmodern,  Metta Persdotter, är 79 år och fortfarande vid liv.

Ur mantalsuppgifterna för 1713 så får vi reda på att Metta Persdotter är änka (bild nedan).
Ur mantalsuppgifterna för 1712 så är aktuell gård öde. Uppgifterna är från 1712-03-10.
Ur mantalsuppgifterna för 1711 så får vi reda på att Håkan Rubb lever (bild nedan).

Då kan vi sätta detta samman med en själaringningsnotis i kyrkboken 1711-12-08 då det ringdes för "Invallaren på slottet". Är detta en omskrivning för en fortifikationstimmerman som jobbade med att bygga vallar runt slottet?

För övrigt påträffar vi i borgarlängden för Landskrona Håkan Olsson Rubb som 1688-10-15 svär borgareden. Eftersom inga barn påträffats födda innan 1688, så är det möjligt att Håkan Rubb inflyttat till staden strax innan som "vanlig" timmerman och först senare blivit fortifikationstimmerman.

Nu åter till släkten Wenster med sina bevisligen danska kopplingar.

I borgarlängden för Landskrona finns en passus från 1679 då samtliga borgare fick svära trohet till den svenska kungen. Bland dessa borgare återfinns den danske skolmästaren Christian Christensson (se bifogad bild). I den bevarade katekesmilängden för Landskrona år 1699 lever han fortfarande - och vi får dessutom reda på namnet på hustrun (se bifogad bild).

Christian Christensson Skolemester dör i oktober 1700 enligt kyrkboken - och - vilket kan vara intressant, 1709-03-10 själarings det för Christen Schalmäijeblåsares sal. moder ....".

Skalmejblåsare är synonymt med pipare eller hautboist och vid denna tid fanns ingen annan pipare med namn Christen eller Christian än Christian Wenster. Han moder har alltså avlidit i Landskrona och sannolikt då även bott i staden.

Den danske skolmästaren Christian Christenssons änkas dödsnotis, den efter Elsa Fransdotter, har inte återfunnits. Jag menar att det är den notisen 1709-03-10. Lägger vi sedan till den omständigheten att Christian Wenster i Landskrona bevisligen har en broder Frans Wenster och att denne dessutom finns i Danmark, så börjar indicierna bli starka att detta är Christian Wensters föräldrar.

Jag har lusläst Landskronas kyrkobok och hittat följande barn (svärtade) till Christian Wenster d.ä.:
Metta Catharina 1710-01--- dör i april samma år
en son kanske Håkan 1716-02--- dör i december 1717
Metta Catharina 1718-02-25
Ulrika 1720-03--- död innan fadern

Detta lämnar tre barn som inte finns med i kyrkoboken.

Christian c:a 1704
Emanuel c:a 1707
Elsa Maria c:a 1713

Med tanke på att det Tyska Livregementet till fots blev fångna i Stralsund 1715, så är det ju inte omöjligt att dotter Elsa Maria fötts just där, men med tanke på att ett barn till Christian Wenster sannolikt föds i Landskrona 1710 så har han eller i vart fall Maria Rubb återvänt omkring 1710 för att sedan ta sig till Stralsund. Frågan är var de funnits åren c:a 1700 - c:a 1708? Var fanns regementet då? Var de på marsch så kan både vigsel och dop skett i fält av de två äldre barnen.

Jag har också lite info kring andra Wenstrar vi diskuterat, men jag håller här. Har dock ett önskemål om du har tillgång till AD och mantalslängder över Vedby socken c:a 1759 och framåt. Dottern Elsa Maria Wenster blev ju gift 1756 med trumpetaren Lars Friberg som förmodligen suttit på bostället Söndraby 2 i Vedby socken. Han dör dock redan 1759. Hann de få några barn? Mantalslängderna kan ge något i denna brunna socken.

/Paul