NULL Skriv ut sidan - SV: Wenster

Anbytarforum

Titel: SV: Wenster
Skrivet av: Bengt Nilsson skrivet 2017-07-29, 15:51

Hej Paul


Jag försöker spåra Christian Christenson skolemester i mantalslängderna JIIa.
Jag hittar referenserna nedan. Men jag kan inte läsa annat än att hans fru kallas Elsa Thomasdotter.  Den enda gång hon heter Frantzdotter är ju i katekisationslängden.


 Landskrona RR JIIa:1 bild 180 och 320                                             mantal 1691 nr 78
Christen Christenson skolmästare med hustru Elsa Thomasdotter?
Collega schole Christen Tönnrus??? Med Hustru Elna Petter???
Bild 400:                                                                                                  mantal 1692
Christen Christenson, Elsa Thomasdotter, dotter Marna Christiansdotter
Bild 530:                                                                                               mantal 1692 Norregata
Christian Skolemester     
Bild 650:                                                                                                mantal 1693 Norregatan
Christen Christensen Skolemester, h Elsa Thomasdatter
Christopher werner
Svarnmakelstn ????? Bert?
Bild 910:                                                                                                  mantal 1698 Norregatan 22
Christian Skolemester  - inget angivet mantal
Bild 1030:                                                                                               mantal 1699 Norgatan 23
Christen Skolemester
Christopher Kongberg
---- ingen av dem är tilldelade ett mantal. Pga ålder?

Landskrona Kat:1 sid 351                                                                  Katekisationslängd 1699
Nordergahten:  Christian Christensson Scholemester, hustru Else Frantzdotters

Landskrona CI:1 sid 102                                                                       begravning 17001016
Christian Christenson scholemester begraven norder i kyrkogården


Landskrona CI:1 sid 194                                                                                  död 17090310
Själaringdes för Christian schalmäijablåsares sal. moder från 9 till 10de 3 minsta klockorna.
Begrovs den 14/3 nordan om kyrkan.