NULL Skriv ut sidan - SV: Släktbenämningar Cousin

Anbytarforum

Titel: SV: Släktbenämningar Cousin
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2017-08-01, 07:55
Jag antar att Tord vet vilka kusiner han har och de som i DNA-testet anges vara hans kusiner finns inte bland dem.
Jag tror att testet ger DNA-utseenden som när man jämför dem ger en liknande överensstämmelse som mellan kusiner.
Om vi anger hel överensstämmelse som 1, syskon 1/2, kusiner 1/4, tremänningar 1/8, fyrmänningar 1/16, femmänningar 1/32 osv.
Antag att dina angivna släktingar är femmänningar med dig på ett sätt, sexmänningar på tre andra(!) sätt, sjumännningar på åtta andra sätt skulle det ge det sammanlagda släktskapet 1/32 + 3/64 + 8/128 = 18/128 = 0,14. dvs samma DNA-överensstämmelse som om ni vore någonstans mellan kusiner och tremänningar. Och om vi skulle fortsätta att addera släktskap i åttonde, nionde, tionde led skulle överensstämmelsen bli ännu större.
Detta sätt att addera förutsätter att en viss inavel förekommer, och så såg det ofta ut på landsbygden förr och i någon mån även idag. När våra förfäder på landsbygden valde äktenskapspartner hade de i praktiken ett snävt urval, de valde inte slumpvis bland jordens många miljoner invånare utan till ungefär 70-80 % i den socken de bodde i. Så har det antagligen varit i minst tusen år, ända sedan socknen befolkades. Sedan landet kristnades har man bannlyst släktskap i äktenskapet, men i det långa perspektivet har detta inte hjälpt utan socknens befolkning har ändå inavlats.
Detta kan tillämpas på mig och min hustru, eller åtminstone hennes bror. Min far och min svärmor är båda födda i Nordingrå, som dock var en relativt stor socken. Vi är femmänningar, inte sexmänningar på något annat sätt, men 2,5 sjumänningar (0,5 = inte samma generation) osv.