NULL Skriv ut sidan - Hjälpa utforskandet av släktingar

Anbytarforum

Titel: Hjälpa utforskandet av släktingar
Skrivet av: Eero Puhakka skrivet 2017-08-01, 16:39
Hej! Jag är finska, men min farmor var svenska. Jag skulle vilja hitta i Sverige av anhöriga, om möjligt. Min farmor var Margareta (Greta) Karolina Andersson f.1882, Hedvig Eleonora Stockholm. Gretas mor var Johanna Margareta Jakobsson/Andersson, f. 1844/11/04, Rimbo Stockholms län.

Johanna var gift med Per Andersson, och de hade fem barn, men fyra barn dödades i små och endast Hulda Emilia vuxen ålder. Per dog 1881 och Johanna fick ännu ett barn, Margareta Karolina, hennes far är okänd. Hulda flyttade till Finland 1895 och Margareta 1899. I Finland Margareta gifte Iisakki Puhakka 1909. Eftersom Johanna hade inget annat familj, flyttade han till Finland och bodde i Gretas och Isakkis familj där han dog 1918.

Margareta och Iisakki hade 11 barn, så här är en hel del Johannas avkommor. Johanna hade fem syskon, och det skulle vara intressant att veta sitt öde och eventuellt få tillgång till deras avkomma.

Informationen nedan har jag funnit Johannas familj, och mycket återstår att göra.

Föräldrar.
Fader Anders Jakobsson f. 1814 Rö
Mor Brita Persdotter f. 1816 Närtuna

Barn
Cristina Carolina Andersdotter, även känd som Kristina Karolina f. 1837/11/07 Rö
Lovisa Vilhelmina, födelse 1840, dog 1840 Rimbo
Maria Josefina Andersdotter f. 24/01/1842 Rimbo
Edla Mathilda Andersdotter f. 1846/03/14 Rimbo
Anders Petter Andersson f. 24/08/1848 Närtuna

Cristina bodde i Stockholm och i databasen roteman är information av honom. Hon gifte sig med Carl Gustafsson f.  1836, Lofta Kalmar län. De hade en son Carl Emil f. 1862, Stockholm. Carl Emil Gustafsson gifte sig med Anna Sofia Wilhelmina f. 1860, Kungsholmen Stockholm.
Deras barn är Carl Birger Emanuel f. 1888/09/02, Klara Stockholm och Anna Gerda Kristina f. 1890/08/06, Klara Stockholm.

Denna information hittade jag i databasen roteman. Johannas andra syskon inte tycks ha bott i Stockholm sedan i databasen roteman de förekommer inte. Jag hoppas att någon kommer att läsa detta mina skrifter kommer att känna igen denna familj och hjälpa mig att vidarebefordra utrednings besläktade steg.