NULL Skriv ut sidan - SV: Wenster

Anbytarforum

Titel: SV: Wenster
Skrivet av: Paul Bergström skrivet 2017-08-02, 18:38
Hej!

Då kommer här ytterligare några brödsmulor rörande släkten Wenster.

Låt oss börja med den eventuelle stamfadern skolmästaren Christen Christensson. Ur borgarlängden 1679 vet vi att han omnämns som dansk skolmästare. Han dyker sedermera upp i Kämnärsrättens protokoll den 29 oktober 1695 som svensk skolmästare. Det var kanske en enkel sak att omskola sig?

En fråga som har gäckat oss är var (större delen av) Tyska Livregementet till fots befinner sig åren 1700-1715? En studie av Kämnärsrättens protokoll ger ledtrådar.

1701-05-21 - ett lägersmål där gärningsmannen "följt transporten till Danmark ifjol somras" ....
1704-08-04 - ett lägersmål där gärningsmannen "tillhör garnisonens Livkompani som är bortkommenderat med dragonerna" ....
1708-04-21 - en soldat från garnisonen "kommit tillbaka från Polen" ....
1709-08-07 - en underofficer Grönfält nu "vid regementet i Stettin" ....

Vi kan också läsa oss till i generalmönsterrullan för Skånska Dragonregementet att det gjordes en rulla 1701-11-16 inför embarkeringen. Vi vet också att detta regemente deltog i kampanjen i Polen 1702-1706.

I samband med detta så finns en högintressant källa som diskuteras i detta inlägg: http://forum.genealogi.se/index.php?topic=73251.msg1026742#msg1026742

I Berlin finns tydligen den svenska garnisonens kyrkobok från Stettin 1682-1714. Denna borde digitaliseras för att komma alla till del. Det är möjligt att någon Wenster finns med i den.

Detta kan också förklara varför Emanuel Wenster sägs vara född i Landskrona. Det låter bättre än om han skulle vara född i Pommern/Polen för då är det uppenbart att fadern varit inom den svenska militären, vilket kanske inte var så bra att trycka på i Ålborg 1723:-)

En annan sak som jag la märke till idag när jag kontrollerade tidigare uppgifter är i ett av mina tidigare inlägg:

Citera
Ibland mantalsuppgifterna i Landskronas Rådhusrätt & Magistrat JIIa:1 återfinns en odaterad längd över folket i staden. Jag bedömer att den är skriven c:a 1726 (bild nedan).

Vi får här reda på att Christian Wenster "warit Hautboist wid Tyska Lijf Regementet till foth ...."
Vi får också reda på att svärmodern,  Metta Persdotter, är 79 år och fortfarande vid liv.   

Denna längd är inte skriven 1726. Den är tidigare och är skriven c:a 1717-1718. Den utfördes på guvernören Hårdhs order och han tillträdde 1717 och Skånska Guvernementet avslutades 1718 (för att delas i Kristianstads och Malmöhus län). Detta gör att man måste sätta frågetecken kring de åldrar som anges (45 år för Wenster, 79 år för svärmodern). Skulle Metta Persdotter vara född c:a 1640? Vi vet att dottern Rakel föds 1698, så ålder är med säkerhet rejält uppskruvad. För Christian Wensters del pekar det på en födelse c:a 1673 vilket teoretiskt sett skulle kunna vara korrekt, men om vi tror på uppgifterna i rullorna för T.LR.t.f. 1699 så pekar det på en födelse c:a 1681. Såldes verkar även hans ålder vara uppskruvad.

Om vi sedan kikar lite på grenen Niclas Wenster.

Jag har kollat i charta sigillata kvittenserna för Malmö S:t Petri 1747-1748 och han finns inte med där. Det talar för att det i vart fall inte lysts för paret Wenster/Hiort i S:t Petri (men de kan ju ha vigts där).

Jag har även hittat sonen Christian Wenster. Han gick ett tråkigt öde till mötes. Han blir tunnbindare i Lycke socken (nära Marstrand) och dör redan 1789-03-17. Han får en son Niclas Wenster 1787-06-05 i Lycke, men vars öde är okänt.

Slutligen rörande Maria Bengtsdotter Wenster, så bör vi leta i socknarna runt Linderöds-åsen efter hennes ursprung. Hennes moster, bryggare Erland Pers änka Elsa Månsdotter har en bouppteckning där syskonskaran rullas upp. Hon har en syster gift med en Bengt (Wenster) någonstans kring Linderödsåsen. Ur mitt minne minns jag att jag någonstans sett en smed Bengt Wenster.

/Paul