NULL Skriv ut sidan - SV: Wenster

Anbytarforum

Titel: SV: Wenster
Skrivet av: Paul Bergström skrivet 2017-08-19, 17:18
Hej!

Jag har letat i Landskrona Rådhusrätts dombok 1749 för notisen då Niclas Wenster upptogs som borgare. Den återfinns den 3 maj 1749 och återknyter till ett annat ärende 1748 som jag efter viss möda återfann.

Citera
Den 29 februari 1748 N:r 3

Klensmeds gesällen Niclas Wen-
ster
anmälte sig med ansökning
at här i staden på dess handtvärk
få sig nedersättja och Burskap
winna då han uthfästher at så
väl giöra dess behörige mäster-
stycke uti Lofl. Smede-ämbetet
härstädes; samt amts- och mästare-
rättighet sig förwärfwa, som ock
i öfvrigt fullgiöra hvad honom
wederbör; berättande der hos
at han lärdt handtwärket uti Åhus
under Carlshamns ämbete uti 3½ år
hvarom han upwiste bemälte ämbetes
bewis af d. 25 juni 1737 och har
sedan arbetat för gesäll dels
in- och dels uth-rikes uti 11 år,
samt står nu uti arbete hos klen-
smeden Mr Bröstberg här i staden.
Upvisande dessutan åtskillige
Rese-Pass ifrån utrikes orter
och eljest uthfäste sig at föruth
förfärdigat hoos Magistraten upwisa en dörrlås
el. något dylikt till prof af sin capacite i handt-
wärket.

Ett tidigare antagande att han varit hos smeden Anderberg i Åhus stämmer alltså. Åhus har uppenbarligen sorterat under smedämbetet i Karlshamn - ett ämbete som synes inte ha ett papper bevarat någonstans.

Därefter tog jag fram de inneliggande handlingarna till domboken 1748 för att förhoppningsvis hitta de där dokumenten och respassen som han visat upp. Jag hittade inte ett smack. Det kan innebära att handlingarna bara visades upp i original och sedan återtogs - eller att de lagts under 1749 - året han svor borgareden och ärendet avslutades. Tyvärr visade sig de inneliggande handlingarna 1749 vara rödmärkta.

Däremot så hittade jag lite annat intressant i domboken 1748. En serie mål mellan jungfru Elsa Maria Wenster på Herrevadskloster och skräddaren Henrik Dahlman - hennes styvfader. Det handlar om att "hennes ene broder år 1738 överlämnat Elsa Marias fäderne- och mödernearv i skräddare Henrik Dahlmans vård". Elsa Maria har nu blivit 35 år och vill ha ut sina arv. Henrik Dahlman trilskas och menat sig haft utlägg för henne under åren som gått. Målet fortsätter sannolikt in på 1749, men jag har inte följt upp hur det slutar.

Det intresssanta är att man använder inte orden att Elsa Marias "ene salige broder" lämnat över arven, utan bara "ene broder". Detta kan tolkas som ett indicium att Emanuel Wenster lever 1748 någonstans.

Sedan tidigare hade jag gott igenom Landskrona Kämnärsrätts dombok 1711-1721. Här är några intressanta notiser:

1712-05-16 Överste Rothliebs regemente och förare Jonas Norman är i Stettin 1710-05-14.Grasserat en farsot (pest) skiftet 1709/1710 i Stettin. Många män, fruar och barn döda.

1713-01-27 vittne Håkan Rubbs hustru (alltså inte änka).

1713-03-13 brev från överstelöjtnanten i Stettin Wilhelm Dobrickousky ankom kommendanten i Landskrona överste Wilhelm Sinclair daterat 1712-08-25. Brevet börjar "Såsom een solldat af hans Kongl. Maj:ts Tydska Lifregemente till foot och Hr Capitain Streithamels Compagnie vid nampn Kiähl Rohlig, hos mig angiffwit ....".

1715-02-08 Fortifikationsbyggmästare Måns Skåning hustru Rebecka Håkansdotter.

1715-08-18 Rannsakning med trumslagaren Anders Lindström i före detta Hr överste Rothliebs regemente.

1716-05-31 Metta salig Håkan Rubb. Ingen är med henne vid rätten. Wenster ännu inte i LA?

1718-05-16 Skallmejblåserskan Maria Rubb i ett mål.

Det går sakta fram och stopp:-)

/Paul