NULL Skriv ut sidan - Asby

Anbytarforum

Titel: Asby
Skrivet av: Mattias Engdahl skrivet 2017-09-17, 06:37
Hej alla ni sakkunniga!

Jag letar efter en okänd fader som väl möjligen skulle kunna komma från Asby. Tankar om och vidare uppslag till nedanstående mottages därför varmt:

Barnet Johannes föddes 15 oktober 1810 på Edstorp i Asby som oäkta son till Pigan Maja Isacsdotter (som jag tidigare frågat om för många år sedan); c.f. Asby C:3 (1783-1860), pag. 105. 

Barnafaddrarna vid dopet är alla av en och samma familj, d.v.s. Sven Svensson (f. 1752 i Asby), Lotta Hansdotter (f. 1764, enligt hfl i Asby, men där finns hon inte det året), deras son Johannes, f. Asby 1793, och dottern Katrina, f. Asby 1790.  C.f. Asby AI:5 (1806-1817), pag. 47 - alla i Dämshult.

Inga av dessa verkar vara besläktade med Maja, som föddes 28/5 1788 i Brevik.  Hennes fader hette Isaac Olofsson, och hade redan 1791 drunknat.  Majas moder hette Annika Carlsdotter. Morfadern var en Karl Svensson och mormodern en Maria Hansdotter vilka bodde i Torpa när Annika föddes. Majas farföräldrar är till efternamn okända (på DISBYT står de som Olof Svensson och Brita Gudmundsdotter, men jag har inte hittat belägg för de efternamnen; Isaac föddes på Gudmundshem i Sund sn så jag anar att orten felaktigt antagits vara moderns efternamn). C.f. Sund AI:2 (1788-1796), pag. 45, Ydre häradsrätt FIIIa:17 (1791-1792), pag. 147.

Maja bodde stundom i Sörgården, Asby: Hon skall ha inkommit 1806 från Sund, och tjänade då piga hos en Peter Jonasson (f. 1780 i Asby) och hans hustru Anna Svensdotter (f. 1767 i Västra Ryd). I flyttningskolonnen här står hon med ett stort + som ju vanligen menar att hon skall ha dött, och i så fall 1808 i "Egby" men där har jag inte hittat henne. Dött har hon i alla fall inte gjort. Hon återfinns längre ned på samma sida som inkommen igen från Sund 1810 och var då boende "till hus" på Sörgården. Se Asby AI:5 (1806-1817), pag. 64. Jag har heller inte hittat henne i Sund under den perioden så hon försvinner alltså mellan, kanske, 1808 och 1810 till dess hon kommer tillbaka till Asby och föder sonen.

Denne, sonen alltså, och Maja, flyttar söderut till Malmöhus och Axewålds herrgård 1815. Johannes kallas då för Johannes Pettersson; här börjar de sina liv på nytt och är därefter välutforskade.

Med tanke på dopvittnena ligger det väl till hands att någon av dem skulle vara barnafadern (eller besläktade med densamme) och i så fall kanske troligen den unge Johannes (Svensson), f. 1793 i Asby som skulle varit 16-17 år gammal 1810.  Förnamnet kan ju ha getts till sonen. Smolket i den glädjebägaren är ju för det första att Johannes (Svensson) verkar vara något för ung, om än inte omöjlig, och naturligtvis att Johannes (Pettersson) sedermera kallades för just Pettersson. Maja hade dock en broder Peter Isacsson och med tanke på att fadern varit död kanske denne användes som "mall" för namnet i stället för fadern som ju ofta var brukligt.

En annan möjlig kandidat är den Petter Jonasson hos vilken Maja tjänade piga, och som sedan inhyste henne och Johannes. Om födelseåret och orten i förhörsboken stämmer för denne så finns det bara en kandidat i födelseboken: Petter Jacobsson, f. 18 september 1780 i Kinnebo, son till Jacob Svensson och Annika Andersdotter (Asby C:2 (1716-1782), pp. 458-9). Hans hustru, Anna Svensdotter skulle teoretiskt sett kunna vara Sven Svenssons syster: hon var 13 år äldre än maken, f. 1767.

Frågorna är då:

1. Vad hade Sven Svenssons familj i Dämshult att göra med Maja och sonen Johannes, varför var de dopvittnen, och hade de någon behändig släkting som hette Petter?

2. Var befann sig Maja när hon inte var i Asby, kanske mellan 1808 och 1810?

Har slått mig blodig mot kyrkböckerna, så naturligtvis uppskattas all tänkbar hjälp runt att begripa ovanstående bättre! :)

Mvh,

Mattias Engdahl (Johannes Petterssons sonsons sonsons sonson!)