NULL Skriv ut sidan - SV: Jehu, slup - plundrad och sänkt utanför Norge ca 1820

Anbytarforum

Titel: SV: Jehu, slup - plundrad och sänkt utanför Norge ca 1820
Skrivet av: Marianne Elfström skrivet 2017-09-17, 14:14
I en artikel i Nordhallands Hembygdsförenings årsskrift Vår Bygd 1966, på sid 52, skriver Gunnar Jedeur-Palmgren efter en nedteckning av kyrkvärden Fredrik Peterson i Norby om Börje Cloth:

” ……… Hans sista bravad misslyckades totalt. Han föreslog besättningen en bra ersättning om de ville vara med i en god affär att lossa lasten hos en hälare på en ö utanför Norge, sedan fylla skutan med sten och gå ut och sänka den, och få assurans för såväl skuta som last. Alla voro med om dådet utom kocken. De bundo honom vid masten och skulle sänka honom tillsammans med skutan. Brott lönar sig inte, också här. De hade sparat för mycket på stenen, så att skutan flöt i land och kocken levde och talade om det hela. Hela besättningen fick fängelse, kaptenen hade nog fått hårdare straff, men han gick under jorden i hemmet där ingen röjde honom. När besättningen avtjänat sitt straff var det ingen som ville ha dem i sin tjänst, utan de blevo hänvisade till tiggarstaven. Att jag så i detalj vet om det, beror på att jag talat med Albin Lidberg född i Ängås 1851, och han i sin tur talat med en besättningsman, som gick och tiggde under namnet ”Skantekarl”, alltså från Gräppås.

Det går så många historier om kapten och hans vistelse i hemmet, men det går jag inte i god för.”


Så om historien överensstämmer med verkligheten så bör åtminstone besättningsmännen ha hittats, åtalats och blivit satta i fängelse.
Men VAR skulle man kunna hitta uppgifter om detta?



(Där finns också en bild på gården "Clottas" manhus - Ysby 1:2 - som revs på 1980-talet.)